Maatalous

Kotimainen vesimeloni on kesän hittituote, joka viedään käsistä – katso video salolaiselta meloniviljelmältä

Maatalous 22.08.2018 Salo

Kun kuluttaja pyytää, kauppias kiirehtii tilaamaan. Rannikon puutarhalle tuli pahimpana päivänä 700 puhelua.


Kari Salonen
Vesimelonikasvustoa ei tallota, joten viisikiloiset mötikät matkaavat ilmateitse ihmisketjussa. Koptiukh Vova heittää viisikiloisen vesimelonin ketjussa seuraavalle. Hänen takanaan Kyryliuk Yurii.
Vesimelonikasvustoa ei tallota, joten viisikiloiset mötikät matkaavat ilmateitse ihmisketjussa. Koptiukh Vova heittää viisikiloisen vesimelonin ketjussa seuraavalle. Hänen takanaan Kyryliuk Yurii.
Kari Salonen
Hokkaidokurpitsaa odottamassa kauppaan lähtöä.
Hokkaidokurpitsaa odottamassa kauppaan lähtöä.
Kari Salonen
Halloweenkurpitsan sato on etuajassa.
Halloweenkurpitsan sato on etuajassa.
Kari Salonen
Esa Rannikko kertoo, että parhaimmillaan kotimainen vesimeloni on kuluttajan ostoskorissa vuorokauden päästä poiminnasta.
Esa Rannikko kertoo, että parhaimmillaan kotimainen vesimeloni on kuluttajan ostoskorissa vuorokauden päästä poiminnasta.

Tapaamispaikkaan pellonpientareelle lampsii puolenpäivän jälkeen unenpöpperöinen mies, hiukan myöhässä, pommiin nukkuneena.

Koko yö on taas rahdattu vesimelonia ja erilaisia kurpitsoja, jotta Rannikon puutarhan autot on saatu starttaamaan ajoissa kohti myymälöitä. Ensimmäiset lastit lähtivät aamuneljältä.

Kun kaikki oli valmista, Esa Rannikko nukkui muutaman tunnin.

Uninen mies on, muttei uupunut. Puhetta pulppuaa.

Valitusta tämän kaverin suusta ei kuule. Suitsutusta saavat niin kesän sato kuin MTK:n parjaama S-ryhmäkin.

Rannikon puutarha on tänä kesänä ollut paljon julkisuudessa vesimelonin ansiosta. Yhtäkkiä kaikki tietävät, ettei melonia tarvitse rahdata tuhansien kilometrien takaa vaan makeaa, tuoretta herkkua saa myös kotimaasta.

Kun kuluttaja vaatii, kauppa kiirehtii tilaamaan.

"Pahimpana päivänä tuli 700 puhelua", Rannikko siunailee. Ei niihin kaikkiin pystynyt vastaamaan.

Onneksi on myytävää, sillä kesä oli kaikille kurkun sukuisille kasveille otollinen.

"Viime kesänä meillä oli 3,2 hehtaaria vesimelonia ja satoa tuli kaikkiaan 6 000 kiloa. Nyt ala on 2,7 hehtaaria ja päivässä lähtee enemmän kuin koko viime kesänä."

Tilan pääkasvi mansikka ei helteestä tykännyt, vaan marjat jäivät pieniksi. Avomaankurkulle, kurpitsoille ja vesimelonille lämpötila sen sijaan oli ihanteellinen – kunhan vain vettä riitti.

Kastelu teetti tilalla töitä tuhansia tunteja. Polttoainetta kului kymmeniä tuhansia litroja.

"47 vuorokauden ajan kastelimme 24 tuntia vuorokaudessa. Koneet olivat kovilla – yksin nivelakseleita meni kappaleiksi toistakymmentä."

Mutta se kannatti. Esimerkiksi myskikurpitsasta on tulossa paras sato koskaan, ja menekkikin näyttää hyvältä.

Jos joku kasvi on hankala, se on Rannikon puutarhan juttu. Esa Rannikko kun tykkää haasteista.

"Tosin jos joku olisi viisi vuotta sitten sanonut, että joskus viljelen myski- tai spagettikurpitsaa, niin olisin nauranut."

Nyt ne kuuluvat vakiovalikoimaan.

Rannikko aloitti puutarha- ja kauppamiesuransa jo natiaisena.

"Isä viljeli avomaankurkkua, ja vuonna 1987 minä istutin oman viljelmäni. Se ei säiltään ollut ihan fiksuin vuosi aloittaa."

Seuraavana kesänä 7-vuotias myi Salon torilla herneitä ja sitä seuraavana istutti mansikkamaan.

Sukupolvenvaihdos tehtiin 2010, kun Rannikko oli 28. Tilalla oli silloin 18 hehtaaria viljeltyä, nyt on 150 hehtaaria.

Viljelykasvit valitaan täysin markkinoiden ehdoilla.

Kipein vaihe oli luopua avomaankurkusta, jota Esan isä oli viljellyt 1960-luvulta asti. Se oli kuitenkin oikea askel, koska säilöntäteollisuus kuihtui. Nyt kurkkua tuotetaan enää tuoremarkkinoille.

"Kun vanhasta luopuu, aina tulee tilalle uutta, joka kantaa."

Kauppa ei Rannikolle ole vihollinen vaan tärkeä yhteistyökumppani. Erityisen lämmin suhde hänellä on S-ryhmään.

"Kauppa luo menekin kampanjoillaan ja reseptiikallaan. Kun sitten toimit kaupan suuntaan avoimesti, rehellisesti ja tunnollisesti, yhteistyö sujuu."

"Esimerkiksi Inex ei juhannusviikolla tuonut maahan yhtä ainutta mansikkaa, koska olin vakuuttanut heille, että meiltä tulee satoa tarpeeksi."

"Toinen esimerkki on spagettikurpitsa. Sitä myin 1995 tasan kolme kappaletta. Kukaan ei osannut käyttää sitä. Nyt S-ryhmä on luonut sille markkinat ja se on menestystuote."

Sama koskee kesäkurpitsaa – senkin suosion takana ovat kaupan kampanjat.

Rannikko toteaa, että kauppa ja kuluttajat haluavat uusia tuotteita ja hyviä pakkauksia, tuoreutta sekä toimitusvarmuutta. Niitä kun tarjoaa, pärjää kyllä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit