Maatalous

Entistä useampi kotieläintila myy suoraan kuluttajille

Maatalous 10.09.2018

Kananmunat kuuluvat kysytyimpien tuotteiden joukkoon. Peräti puolet munatiloista myy tuotteensa ilman välikäsiä.


Pasi Leino
Kananmunat ovat suoramyyntisuosikkeja.

Suoramyyntiä harjoittavien kotieläintilojen määrä kasvaa. Kahden vuoden kuluttuja noin 1 450 kotieläintilaa suunnittelee myyvänsä suoraan kuluttajille tuotteitaan, kun vuonna 2015 tiloja oli noin tuhat vähemmän.

Reko-lähiruokarenkaalle myyviä kotieläintiloja on arviolta vajaa 300. Kahden vuoden kuluttua määrä on kivunnut 700 tilaan, ilmenee Kantar TNS:n Agrin tekemästä tutkimuksesta.

Kotieläintilat eivät ole ainoita, joita suoramyynnin lisääminen kiinnostaa. Kuluttajien kanssa suoraan asioivia tiloja on kaikissa tuotantosuunnissa

Kananmunat ovat suoramyyntisuosikkeja. Yli puolet tiloista harjoittaa suoramyyntiä.

Lihatuotteista lammas on se, josta jo nyt 60 prosenttia myydään suoraan kuluttajille. Osuus on tutkimuksen mukaan kasvamassa.

Emolehmätiloista suoramyyntipaikkojen osuus on kolmannes ja vuonna 2020 mahdollisesti jo 44 prosenttia.

Perunatilat kulkevat keskitietä ja myyvät yhtä usein jalostavaan teollisuuteen kuin suoraan kuluttajille. Perunatilojen suunnitelmien mukaan myynti Reko-renkaille voisi kaksinkertaistua vuoteen 2020 mennessä.

Myös marjat, vihannekset ja juurekset ovat kuluttajille tuttuja suoramyyntituotteita.

Siipikarjan- ja sianliha sekä maito ja vilja päätyvät kuluttajille pääasiassa jalostavan teollisuuden kautta.

Kantar TNS Agri keräsi tietoja suoramyynnistä osana kaikkia maatiloja koskevaa Maatilojen kehitysnäkymät kyselytutkimusta. Vastaajia oli 4 286 ja tiedot kerättiin maalis-huhtikuussa 2016.

Lue myös:

Kivimäen maatila sai alhaisesta tuottajahinnasta tarpeekseen – suoramyynti ollut palkitsevaa

Kauppiaan järjestämä suoramyyntitapahtuma alkaa Vihdissä – tuotto lyhentämättömänä viljelijöille

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT