Maatalous

Jyväskylän alakoululaiset tutustuivat lehmiin ja tilan arkeen: "Parasta täällä on viettää aikaa lehmien kanssa"

Kolmestakymmenestä tokaluokkalaisesta viisi ei ollut aiemmin nähnyt elävää lehmää.
Petteri Kivimäki
Jyväskylän normaalikoulun luokat 2B ja 2C tekivät viime viikolla tilavierailun Muuramen Saarenkylään. Tokaluokkalainen Siiri Kinnunen tarjosi Pioni-vasikalle ruohoa.

Jyväskylän normaalikoulun kakkosluokkalaiset oppilaat tutustuivat viime viikolla Muuramessa lypsykarjatilan arkeen.

"Tilavierailu nivoutuu mainiosti osaksi koulun opetussuunnitelmaa. Nyt syksyllä olemme käyneet opetuksessa läpi maatalouteen ja syksyn satoon liittyviä asioita", luokanopettaja Anna-Mari Kyyrä toteaa.

Luokanopettajan mielestä kaupunkilaislapsille tarjoutuva mahdollisuus tutustua maatilan eläimiin on arvokas kokemus.

"Maatilaelämä on usein aika kaukana, kun asutaan kaupungeissa ja taajamissa. Lapsille oli jo elämys itsessään, kun näimme bussin ikkunasta lehmiä laitumella tänne tullessa, puhumattakaan elävien lehmien ja vasikoiden koskettamisesta", Kyyrä kertoo.

Tilavierailun jälkeen maataloutta käsitellään oppitunneilla ryhmätöinä.

"Olemme käsitelleet maataloutta Maatilan elämää -projektissa. Seuraavaksi oppilaat tekevät esitelmän haluamastaan maatilan aiheesta. Uskoisin, että aika moni valitsee lehmän", opetusharjoitteluaan Jyväskylän normaalikoulussa tekevä luokanopettajaopiskelija Jaakko Lampi sanoo.

Koululaisvierailu toteutettiin osana Keski-Suomen ruokaketjun koordinaatiohanketta, yhteistyössä MTK-Keski-Suomen Toivo-hankkeen ja maa- ja kotitalousnaisten kanssa.

Muuramen Saarenkylässä sijaitsevan Halkolan tilan arkeen tutustuneista kolmestakymmenestä luokkien 2B ja 2C oppilaasta viisi ei ollut aiemmin nähnyt elävää lehmää.

"Lapset ovat olleet innoissaan eläimistä ja heiltä tulee hyviä kysymyksiä", maatalousyrittäjä Saara Suominen sanoo.

Suomisen mielestä on tärkeää, että lapset muodostavat itse mielikuvan maataloudesta.

"Näin he näkevät, mitä me tehdään tässä työssä täällä tilatasolla, ja saavat muodostaa itse mielipiteensä sen pohjalta. Uskon, että vastaavia avointen ovien päätä olisi hyvä järjestää enemmänkin ja eri-ikäisille ihmisille", viljelijä jatkaa.

Toivo-hankkeen hanketyöntekijä Saara Pataman mielestä koululaisvierailujen vahvuus on siinä, että se kattaa koko luokkahuoneen.

"Monesti maatiloilla erilaisissa avointen ovien päivissä käyvät sellaisten perheiden lapset, joiden vanhemmat ovat jostain syystä kiinnostuneita tämän tyyppisistä tapahtumista."

Koulunkäynninohjaaja Anni Kinnunen kehuu tilavierailun vuorovaikutteisuutta.

"On merkityksellinen ja hieno asia, että lapset pääsevät näin lähelle eläviä kotieläimiä. Kun asioita myöhemmin käsitellään opetuksessa, on pohjalla konkreettinen kokemus maataloudesta, jolloin asiat sisäistetään huomattavasti paremmin", Kinnunen sanoo.

Kakkosluokalla opiskeleva Miila Lyytinen kehuu tilavierailua opettavaiseksi.

"Nyt tiedän, millaista maatilalla on ja mitä täällä tehdään."

Samalla luokalla oleva Siiri Kinnunen nimeää lehmän suosikkieläimekseen.

"Olen nähnyt lehmiä ennenkin. Parasta täällä on viettää aikaa lehmien kanssa."

Miila on samaa mieltä.

"Lehmät ovat tosi söpöjä ja ihania."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Hallitusneuvottelut: Jyväskylä, Kuopio ja Lahti ovat kiilaamassa Suomen kaupunkien kärkijoukkoon – "Kyllä tässä tietyt rahahanat aukeavat"

Jyväskylä pestasi lampaat kitkemään vieraslajia – lauma muuttaa puistolaitumelle heti, kun aidat saadaan pystyyn

Sairastelun jälkeen suunnitelmissa karjamäärän kolminkertaistaminen: "Nyt mennään päivä kerrallaan!"