Maatalous

Ensi kertaa traktorin puikoissa ja heti uusinta uutta – toimittaja testasi täsmäviljelyyn sopivan Fendtin

Maatalous 07.11.2018 Siikajoki

Kasvinviljelijä Kai Kolehmainen tutustutti toimittajan traktoriinsa.


Kai Kolehmaisen uusin traktori on Fendt 516 Vario.

Kun viljelyksessä on 350 hehtaaria peltoa, viljelijä viettää traktorin kopissa jopa 1 500 tuntia kasvukauden aikana. Siksi kopin ominaisuuksilla on merkitystä.

Siikajoen Paavolassa ruoka- ja ruokateollisuusperunaa, puhdaskauraa sekä nurmia viljelevä Kai Kolehmainen suostuu esittelemään toimittajalle työpaikkansa – tai yhden niistä.

Kolehmaisen uusin traktori on vuonna 2015 uutena ostettu Fendt 516 Vario.

"Olisihan se hyvä kotimaista traktoria esitellä tällaisessa jutussa, mutta Valtra on viemässä perunoita Vihantiin", hän pahoittelee.

Ei se mitään. Saksalaistraktori saakoon synninpäästön.

"Kaikki työt pystyy tekemään vanhalla Zetorillakin, mutta nykytekniikka mahdollistaa täsmäviljelyn", Kolehmainen perustelee noin 150 000 euron ostosta.

Gps:n avulla saadaan esimerkiksi lannoitteelle sentintarkka paikka. Automaattiohjaus mahdollistaa luotisuorat penkkirivit tasavälein perunapelloilla.

Ennen kuin hyppäämme ohjaamoon, tutustumme traktoriin ulkopuolelta.

Edestä löytyy etunostolaite. Siihen saa kiinnitettyä esimerkiksi kesantomurskaimen tai kasvustotutkan, Kolehmainen kertoo.

"Tutkan infrapunakamerat mittaavat kasvien lehtivihreäpitoisuutta ja antavat tiedot ohjaamossa olevaan tietokoneeseen, joka puolestaan ohjaa takana oleva lannoitteenlevitintä."

Traktorin takaosa on täynnä hydraulilohkoja. Niihin kiinnitetään eri työlaitteiden hydrauliletkut.

"Traktori on vain vetolaite ja voimanantaja. Työkone tekee työn", Kolehmainen muistuttaa.

Keväällä Fendtin perässä on tavallisesti nelisiipinen paluuaura, sitten perunanistutuskone ja penkinmuotoilija.

Kesä–elokuussa traktori vetää kasvinsuojeluruiskua ja lannoitteenlevitintä.

Syksyllä perässä on perunannostokone ja kasvukauden päätteeksi kyntöaura.

Vario-mallissa on portaaton vaihdelaatikko. Sen ansiosta ajonopeutta pystyy säätämään 0,1 kilometrin tuntivauhdin tarkkuudella.

"Se on tärkeää esimerkiksi perunannostokonetta ajaessa", Kolehmainen selittää.

Työkone pyörii takana vakiokierroksilla, vaikka traktorin ajonopeus muuttuisikin, hän jatkaa.

Se on yksi syy, miksi hän päätyi juuri tähän merkkiin ja malliin.

"Voimansiirto toimii erinomaisesti."

Peilejä ja valoja riittää.

"Syksyllä on enempi sääntö kuin poikkeus, että päivä venyy. Pimeässä täytyy työskennellä", Kolehmainen toteaa.

Ylöspäin osoittavasta pakoputkesta ei nykytraktoria käynnistäessä tule mustaa savupilveä, vaan kirkasta vesihöyryä. Urea polttaa pakokaasun puhtaaksi.

Mitä tämä voimapesä sitten syö?

"Se syö eväätkin hanskalokerosta", Kolehmainen murjaisee.

Karkeasti arvioiden traktori kuluttaa 10–30 litraa dieseliä tunnissa, hän sanoo.

Sitten ohjaamoon! Ilmajousitettu istuin mukautuu töyssyjen mukaan, mikä säästää selkää. Ilmastointi on myös ehdoton kesähelteillä.

Radio pitää seuraa ja kertoo tuoreimmat uutiset.

Ratin takana oleva ajotietokone kertoo ajonopeuden, moottorin kierrosluvun, polttoaineen ja öljyn määrän, kellonajan ja ajotuntimäärän – peruskauraa.

Oikealla on kaksi kosketusnäyttöä, jotka vaativat jo enemmän selitystä.

Vario-terminaaliksi kutsuttavalta näytöltä säädetään muun muassa hydraulivirtaukset ja työasetukset.

Toinen näytöistä ei ole Fendtin vakiovaruste, vaan Trimblen tietokone, joka liittyy täsmäviljelyyn ja gps-toimintoihin, kuten automaattiohjaukseen.

Ajokahva sisältää monta nappia, mutta tärkein niistä on vakionopeuden säätö, jonka saa päälle kahvaa sivulle tönäisemällä.

Lisäksi ohjaamosta löytyy useita vipuja ja nappuloita, joilla hallitaan nostolaitteita ja hydrauliikkalohkoja.

"Hetken kestää oppia kaikki nappulat ennen kuin ne tulevat selkäytimestä", Kolehmainen myöntää.

Agrologiksi kouluttautunut Kolehmainen on opetellut traktorilla ajoa viisivuotiaasta ja jo alle kymmenvuotiaana hän on itsenäisesti kyntänyt peltoa.

Allekirjoittanut kynänkäyttäjä ei ole vielä päälle kolmekymppisenäkään päässyt traktorin puikkoihin, mutta Kolehmainen lupaa korjata asian.

Eipä siis muuta kuin jalka kytkimelle ja Fendt käyntiin.

Meno on hämmästyttävän pehmeää. Pellon muhkuroita tuskin huomaa.

Trimble haluaa tietää, mitä olen tekemässä.

Kolehmainen koskettaa täppää "Avaa pelto", valitsee työlajiksi penkinmuotoilun ja kirjaa huomautukseksi "harjoitus".

Otan ensin tuntumaa ohjaukseen ja eri ajonopeuksiin. Sitten saan kokeilla vakionopeuden säädintä ja automaattiohjausta.

Kone ajaa puolestani viivasuoraan ja voin pyöritellä peukaloita.

Lohkon päättymistä se ei kuitenkaan tiedä, joten ennen ojaa pitää tarttua rattiin, Kolehmainen varoittaa.

Ajan kuvaajan pyynnöstä videokameran yli. Se säilyy ehjänä ja saan itseluottamusta.

Nälkä kasvaa syödessä. Tahtoisin kyntää.

Tosihommat saavat kuitenkin odottaa toiseen kertaan.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT