Maatalous

Kuka hyötyy Keskon tuottajalle kiitos -kampanjasta? – "Tällä rahasummalla tankkaan kerran vaali-Transitini"

Tätä nykyä esimerkiksi Arlan ja HKScanin tuottajat saavat Tuottajalle kiitos -tilityksiä, Valion ja Atrian tuotteita ei toistaiseksi kampanjaan kuulu.
Juho Leskinen
Kesko mainostaa Tuottajalle kiitos -kampanjaa näyttävästi lehden etusivulla.

Keskon Tuottajalle kiitos -kampanjasta on kertynyt tähän mennessä 1,8 miljoonaa euroa ja nykyvauhdilla tuottajille tilitetään kuukaudessa noin 100 000 euroa, Keskon tavarakaupan johtaja Harri Hovi selvittää MT:lle.

Kesko kertoi MT:lle kampanjan tuotoista viimeksi viime joulukuussa. Siihen mennessä kasassa oli vajaat 1,3 miljoonaa euroa.

Kampanjassa Kesko maksaa siihen osallistuvista tuotteista lisähintaa lyhentämättömänä ruuan jalostajille, jotka tilittävät ne edelleen tuottajilleen ja raportoivat luvut Keskolle.

”Toimintamalli on kasvanut selvästi tämän talven aikana ja siinä on nyt mukana 65 tuotetta 10 suomalaiselta bränditalolta.”

Tuottajan saama tulo kampanjasta riippuu siitä, mille taholle tämä tuotteensa myy.

Esimerkiksi maidosta kampanjarahaa saavat lähinnä Arlan tuottajat. Myös Juustoportin tuotteita on mukana. Vastaavasti lihapuolella HKScan on ollut mukana, Atria ei.

Kesko kertoo verkkosivuillaan tarkat tiedot kampanjaan kuuluvista tuotteista ja tuottajan myytyä tuotetta kohti saamasta summasta.

Kesko on mainostanut kampanjaa näyttävästi muun muassa MT:n etusivulla.

Kaikki eivät tempausta kiittele. Kauhajokelainen sikatuottaja, kokoomuksen eurovaaliehdokas Sami Yli-Rahnasto arvostelee sitä Facebookissa leviävällä videolla.

Hän kertoo saaneensa viime vuonna kampanjasta tilitystä 74 euroa ja seitsemän senttiä.

”Tämän voi suhteuttaa siihen, että meidän tilan liikevaihto oli viime vuonna 250 000 euroa ja myyty lihamäärä noin 80 tonnia. Ei tuu juuri kuin sentin osia vähän per kilo. Tällä rahasummalla tankkaan kerran vaali-Transitini.”

Yli-Rahnasto kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle arvostelevansa erityisesti mielikuvaa, jota kampanjalla luodaan.

”Kuluttajalle tulee herkästi väärä mielikuva, että kaikki viljelijät hyötyisivät kampanjasta. Vähän se tuo hyvää mieltä, mutta ei sillä ole muuta vaikutusta. Asia on hieno ja kannatettava kyllä. Siitä Keskolle kiitos, että kampanjan on pannut pystyyn.”

”Kuluttaja tietysti loppukädessä päättää näistä asioista. Aina kun kuluttaja valitsee kotimaisen, se on Suomen tuottajalle paras kiitos.”

Yli-Rahnastolla itsellään on yhdistelmäsikala. Hän kertoo tilan olevan juuri ja juuri kannattava.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ilmasto- ja ympäristö- ahdistus uhkaa maaseutua

MTK-Etelä-Pohjanmaa kutsui kokoukseensa 16 kansanedustajaa – vain yksi tuli paikalle

Maaseutu tarvitsee Petteri Orpon