Maatalous

Merimies-Unioni: Matkustaja-alustuen heikentäminen toisi Suomeen yli 5 000 työtöntä merimiestä ja siirtäisi alukset Ruotsin tai Viron lipun alle

Viking Linen mukaan moni merellä työskentelevä asuu pienellä paikkakunnalla.
Jaana Kankaanpää
Merimies-Unioni ei usko, että matkustaja-alusten lipun vaihto toisi Suomen ravintoloihin ja hotelleihin enemmän asiakkaita.

Merimies-Unionissa ollaan huolissaan kauppamerenkulun tukijärjestelmiin mahdollisesti kohdistuvista leikkauksista.

"Käytäväpuheissa ollut joidenkin puolueiden edustajien taholta tämän tyyppisiä vihjeitä", kertoo MT:lle Merimies-Unionin puheenjohtaja Simo Zitting.

Myös Matkailu- ja ravintola-alan työmarkkinajärjestö MaRa on kritisoinut tukia.

"Majoitus- ja ravintola-alan logiikka on, että matkustaja-autolautat muka kilpailevat maapuolen ravintola-alan kanssa asiakkaista. Näinhän se ei ole, vaan matkustaja-autolauttojen asiakasvirrat vain kasvattavat hotelli- ja ravintolaliikkeiden asiakasmääriä", Zitting sanoo.

"He kuvittelevat että jos tuki loppuu, matkustaja-autolauttaliikenne loppuu. Näinhän se ei mene, vaan esimerkiksi Tallink ja Viking Line vain siirtäisivät laivansa Ruotsin tai Viron lipun alle. Työntekijät mitä todennäköisimmin vaihtuisivat ruotsalaisiin tai virolaisiin."

Suomessa asuvien merenkulkijoiden työllistyminen Ruotsin lipun alla ei ole Zittingin mukaan todennäköistä, koska he ovat Ruotsin tukijärjestelmän johdosta varustamoille kalliimpia työntekijöitä kuin Ruotsissa asuvat.

Zittingin mukaan leikkaukset tuesta eivät myöskään toisi lisää rahaa valtion kassaan. "Jos laivat siirtyvät ulkomaisten lippujen alle, työpaikat häviävät ja verotulot karkaavat ulkomaille. Tuhannet jäävät työttömäksi ja työttömyyden hoitoon pitää käyttää valtion rahaa."

Ruotsissa tuki on järjestön mukaan jo nyt laajempi kuin Suomessa, Virossa taas työvoimakustannukset ovat sellaisella tasolla, että virolaiset varustamot eivät tarvitse tukea selvitäkseen kansainvälisessä kilpailussa.

Suomi on käytännössä saari ja täysin riippuvainen merenkulusta. Vain oma kauppalaivasto voi turvata maamme huoltovarmuuskuljetukset kriisitilanteessa, Merimies-Unionista linjataan.

Risteilyaluksilla työskentelevien työttömyyden kasvu olisi isku myös monille pienille paikkakunnille. Viking Linen vuosikertomuksen mukaan merihenkilöstöä asuu laajasti ympäri maata ja usein myös pienillä haja-asutus- tai saaristopaikkakunnilla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Kriisitilanteessa Suomen öljykuljetukset vaarassa – Alukset vanhoja, työvoimaa puuttuu

Meriliikenne Itämerellä kasvaa jatkuvasti – uusi teknologia tarpeen päästöjen vähentämiseksi

Ilmastokeskustelu väistelee oleellisia kysymyksiä