Maatalous

Taantumasta ei tietoa suhdanneherkällä maarakennusalalla

Hallitusohjelma ja 300 lisämiljoonaa saavat kiitosta urakoitsijoilta, vaikka väyläpidon rahat ovat edelleen vaatimattomia Ruotsiin verrattuna.
Veikko Niittymaa
Maanrakennuskonealan pääkatselmus Maxpo-messut Hyvinkään lentokentällä alkoi torstaina.

Hyvinkään lentokenttä on loppuviikon täynnä maarakentamisen ja ympäristönhoidon kalustoa. Talouden taantumasta on alettu keskustella ja sen ennustetaan olevan tulossa, mutta Maxpo-näyttelyn kentällä sitä ei huomaa. Kysynnän taittumista kuitenkin povataan.

"Taantumasta puhutaan, mutta se ei ainakaan vielä näy suhdanneherkällä maarakennusalalla. Kurottajat ovat yleensä ensimmäinen, jonka kauppa hiljenee. Nyt niiden menekki on kasvanut viidenneksen", toteaa Maxpo-messuja järjestävän yhdistyksen puheenjohtaja Markku Lappalainen.

Joka toinen vuosi järjestettävä näyttely kokoaa alan toimijat Hyvinkään lentokentälle. Kymmenien miljoonien eurojen arvoiset koneet täyttävät puolet lentokentästä. Messut jatkuvat lauantaihin.

Uusi hallitus on lunastamassa lupauksensa 300 miljoonan lisäyksestä väylähankkeisiin ja summa löytyy valtiovarainministeriön ensi vuoden budjettiesityksestä, toteaa toimitusjohtaja Paavo Syrjö urakoitsijoita edustavasta Infra ry:stä.

Syrjön mukaan maarakennusurakoitsijoilla oli kolme tavoitetta kevään hallitusohjelmaan ja ne toteutuivat osin. Lisämäärärahaa saatiin, mutta ei niin paljon kuin tarvittaisiin.

Ruotsissa valtio ohjaa 5,5 mlijardia euroa väylähankkeisiin, kun meillä on käytettävissä 2,3 miljardia.

Pohjoismaiset alan toimijat olivat koolla viime viikolla. Työvoimasta on joka puolella pulaa, mutta muualla määrärahoista ei samalla tavalla ole tiukkaa.

Ruotsissa tienpitoa mietitään pitkäjänteisesti, 12 vuodeksi eteenpäin, ja Suomi yrittää nyt samaa.

Lappalaisen mukaan maarakennusalan investoinnit ovat kasvaneet vuodesta 2014, ja viime vuonna kasvu oli peräti 10 prosenttia. Kuluvasta vuodesta tulee nollavuosi tai hankinnat vähenevät hieman. Pitkä nousu taittuu.

Ensi vuosi olisi ilman hallituksen väylänpidon lisärahoja ollut pari prosenttia miinuksella, mutta nyt näyttää, että ala kasvaa ehkä prosentin.

Lappalaisen mukaan moni näytteilleasettaja odottaa ensi vuodeksi laskua ja edellisvuoden runsaasta 2 000 myydystä koneesta saatetaan tulla kymmenkunta prosenttia alaspäin. Se on lähellä tämän vuosikymmenen keskimääräistä myyntiä.

Ympäristöasiat ovat yhä vahvemmin esillä maarakentamisessa ja asiakkaat vaativat ilmastoasioiden ottamista huomioon.

Syrjön mukaan yritysten arvoissa ympäristöystävällisyys on kasvanut. Uusia vaihtoehtoja haetaan, kun konekantaa uudistetaan. Se vie viestin myös konevalmistajille ja tuotekehitykseen.

Sähköiset ratkaisut yleistyvät nopeasti. Se näkyi jo kesän Bauma-näyttelyssä Saksassa ja Suomi seuraa perässä.

Hybridikaivukoneita on ollut markkinoilla vuosia, ja niiden kysyntä kasvaa. Ladattavat akkukoneet ovat seuraavana. Ensin ratkaisuja saadaan pieniin minikaivukoneisiin.

Tiukennuksia on tulossa myös maarakennus- ja ympäristönhoitokoneiden päästömääräyksiin ja ala seuraa tieliikenteen kehitystä. Ensin tiukentuvat isojen moottorien päästörajat.

Veikko Niittymaa
Maxp-näyttelyjen puheenjohtaja Markku Lappalainen odottaa alalle kasvua ensi vuonna osin hallitusohjelman ansiosta. Taantumasta ei ainakaan vielä ole merkkejä.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Aasian pörssit luisuivat odotetusti – Kiinan valuutan arvo putosi alimmilleen 11 vuoteen

Taantuma kolkuttaa jo ovella

Ekonomistin mukaan nousukausi on hyytymässä