LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Maatalous

S-ryhmä lupasi viljelijöiden tulevaisuusvalmennuksessa: Paikalliselle ruualle on tilaa ryhmän kaupoissa

Valikoimajohtajan mukaan ei kannata arastella, vaikka tarjonta riittäisi alkuun vain muutamaan myymälään.
Pekka Fali
Pulkkilassa S-ryhmän ruokakauppaketjuista toimii Sale. Muita S-ryhmän ruokakauppoja ovat S-marketit ja Prismat sekä pääkaupunkiseudulla toimivat Alepat. Kuvituskuva.

S-ryhmän ruokakauppojen valikoimiin on kolme tietä. Niistä lyhin on suoraan myymälään.

”Jos on pieni paikallinen valmistaja, on suorin reitti viedä se vaikkapa suoraan paikalliseen S-marketiin. Sinne voi mennä ihan kolkuttelemaan paikanpäälle”, vinkkaa valikoimajohtaja Antti Oksa S-ryhmästä.

Oksa kumosi näin yleisen käsityksen siitä, että ketjuohjaus vaikeuttaisi paikallisia tuottajia pääsemästä S-ryhmän kauppojen valikoimiin.

”Haluamme paikallisia tuotteita. Ne ovat kaupalle tänä päivänä kilpailukeino. Haluamme olla paras lähiruuan myyjä, ja meillä on siinä kova kilpailija, joka ajattelee enemmän tai vähemmän samalla tavalla.”

Mikäli resurssit riittävät laajempaankin levitykseen, yhteyttä voi ottaa alueelliseen osuuskauppaan tai suorana SOK:hon. Koko alueellista tai valtakunnallista ketjua ei tarvitse pystyä kattamaan, Oksa korostaa. Aluksi tuote voi olla vaikka viiden kaupan valikoimassa.

Oksa puhui tiistaina Helsingissä järjestetyssä tilaisuudessa, joka käynnisti S-ryhmän ja ProAgrian yhteisen viljelijöille suunnatun tulevaisuusvalmennuksen. Tilaisuuteen osallistui runsaat sata viljelijää.

S-ryhmän kenttäpäällikön Arttu Laineen mukaan tulevaisuusvalmennus on osa laajempaa kokonaisuutta, jolla kaupparyhmä pyrkii vastaamaan erityisesti kansainvälisestä kilpailusta tuleviin haasteisiin.

”On tärkeää, että me, eri toimijat erikseen ja erityisesti yhdessä, mietitään niitä keinoja, joilla tulevaisuutta kohti mennään.”

Tilaisuuden keskusteluosuuksissa nousivat esiin tutut teemat, kuten erilaisten ruokavalioiden, ideologioiden ja mieltymysten väliset vastakkainasettelut, ympäristöuhat ja kotimaisen tuotannon kannattavuus.

Maidontuottaja ja ProAgria -keskusten liiton puheenjohtaja Merja Keisala näki omassa puheenvuorossaan vastakkainasettelun suurena riskinä.

”Keskustelu käy sellaisina keihäänkärkinä, jotka varmasti sattuvat kovasti nuoriin viljelijöihin tai viljelijöiksi haluaviin. En ihmettele, vaikka suomalainen ruuantuotanto romahtaisi, kotieläintuotanto etenkin.”

Keisala korosti pitävänsä tulevaisuusvalmennuksen kaltaista kaupan ja tuottajien yhteistyötä hyvänä keinona lisätä vuorovaikutusta kuluttajiin asti.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Taavi Heikkilä: ”S-ryhmän kasvulla ei ole rajoja”

Ässän seurassa kehdosta hautaan eli S-temppu ja kuinka se tehtiin

SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kavahtaisi private label -kieltoa – "Ruokakauppa ei kaipaa sääntelyä"