LUE NÄKÖISLEHTI: Postin lakon vuoksi kaikki MT:n artikkelit ja näköislehti luettavissa vapaasti
Maatalous

Matkahuolto haluaa mullistaa paketti- ja matkustajaliikenteen – työn alla joukkoliikenteen yhteisiä matkaketjuja

Ydinajatuksena on asiakaskokemuksen parantaminen ja koko maan matkaverkoston ylläpitäminen.
Jaana Kankaanpää
"Reiteille pitää saada lisää sekä matkustajia että paketteja, jotta koko maan kattava verkosto pystytään pitämään käytössä ja jopa lisättyä liikennettä. Bussiverkosto on kuin verisuonisto", linjaa Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.

Matkahuollon toimintaan valmistellaan parhaillaan merkittäviä muutoksia, kertoo toimitusjohtaja Janne Jakola.

"Tulemme mullistamaan paketti- ja matkustajaliikennettä", vuosi sitten toimitusjohtajana aloittanut Jakola visioi. Hän pitää Matkahuollon yhteiskunnallista roolia erittäin tärkeänä.

"Reiteille pitää saada lisää sekä matkustajia että paketteja, jotta koko maan kattava verkosto pystytään pitämään käytössä ja jopa lisättyä liikennettä. Bussiverkosto on kuin verisuonisto."

Jakola uskoo, että tavoitteeseen päästään etenkin asiakaskokemusta parantamalla. "Siitä lähtee kaikki."

Parannettavaa on. Kun toimintoja taajamissa on vähennetty, verkosto on päässyt rapautumaan ja Matkahuollon identiteetti on kärsinyt tästä, Jakola toteaa.

"Matkahuolto on digitalisaation näkökulmasta jäänyt selvästi jälkeen. Havahduin siihen, kun olin lähdössä pian virkaan tuloni jälkeen Mikkeliin. Mietin, menenkö junalla vai autolla. Bussi ei ensin tullut vaihtoehtona edes mieleen."

Jakolan mielestä linja-autoala onkin jäänyt joukkoliikenteessä sivustakatsojan rooliin, mutta turhaan. "Me tarvitsemme myös busseja, raiteet eivät kata koko maata."

Matkahuollon verkkosivut uudistetaan marraskuun aikana helppokäyttöisemmiksi. Tekeillä on myös työkalu, joka yhdistää suomalaisen joukkoliikenteen palveluista kokonaisia matkaketjuja kohteesta toiseen. Niissä yhdistyvät bussien lisäksi raide- ja lentoliikenne. Mukana on myös Onnibus.

"Meillä on Onnibusin kanssa hyvä ja koko ajan kehittyvä yhteistyökumppanuus, samaan tapaan kuin muidenkin liikennöitsijöiden kanssa", Jakola vakuuttaa. Tänä vuonna Onnibusseissa on alettu kuljettaa pikapaketteja.

Kotimaan matkauilun yhteissovellusta rakennetaan pala palalta, ja se on tarkoitus saada käyttöön ensi vuoden alkupuolella.

"Koko joukkoliikenne voi voittaa vain tekemällä matkustamisen helpommaksi. Ilman kumppaneita ei päästä eteenpäin."

Pakettipuolelle kehitellään myös muutoksia. "Verkkokaupan kasvava pakettivirta ei istu parhaiten toimintaamme keskustojen linja-autoasemilla. Sitä haluamme siirtää enemmän logistiikkakeskuksiin, ja lisätä tavaravirtoja, jotka kulkevat linja-autoilla pitkin päivää eri puolille maata."

Jakolan mielestä Matkahuollon vahvuus voisivat olla etenkin pikatoimitukset, jotka saadaan perille saman päivän kuluessa. "Ne kulkisivat nykyistä enemmän asemien ja asiamiesten kautta. Palattaisiin vanhaan toiminta-ajatukseen, ja elvytettäisiin Suomen kattavaa verkostoa."

Myös pakettien lähettäminen ja vastaanottaminen on tarkoitus tehdä asiakkaille helpommaksi. Yksi keino voisi olla esimerkiksi se, että paketin voisi noutaa ja ehkä myös lähettää miltä tahansa bussipysäkiltä. Tämä parantaisi palvelua haja-asutusalueella.

Jakola on hyvin motivoitunut vanhan brändin uudistamiseen. Hän tuli Matkahuollon hallitukseen mukaan 2,5 vuotta sitten, kun mukaan haluttiin it- ja digipuolen osaamista. Aiemmin hän on työskennellyt muun muassa digi-liiketoiminnan parissa ja tietohallintojohtajana.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Postin lakon vaikutuksia: Matkahuollon palveluiden kysyntä räjähti, Kelan etuuksien maksaminen saattaa viivästyä

"Juuri nyt, kun pitäisi torjua ilmaston lämpenemisestä, luovutaan ekologisesta tavasta kuljettaa matkustajia ja rahtia samassa autossa", päivittelee Seppo Vuokko

Etla: Kilpailun vapauttaminen teki busseista houkuttelevamman vaihtoehdon