Kaurabuumi jatkuu – Raisio valmis valloittamaan Euroopan kuluttajat kauratuotteillaan - Maatalous - Maaseudun Tulevaisuus
Maatalous

Kaurabuumi jatkuu – Raisio valmis valloittamaan Euroopan kuluttajat kauratuotteillaan

Kauratuotteista havitellaan toista tukijalkaan Benecol-liiketoiminnan rinnalle. Raision gluteenittomat kauratuotteet tulevat kauppoihin tammi–helmikuussa.
Seppo Samuli
Raision Pekka Kuusniemi kannustaa suomalaisia viljelemään kauraa.

Elintarvikeyhtiö Raisio on hionut kauratuotteidensa valmistusta. Nyt yhtiö kertoo olevansa valmis vastaamaan kansainväliseen kysyntään.

Ensivaiheessa tavoitteena on myydä kauratuotteita teollisuusasiakkaille. Ulkomaiset kuluttajat ovat kuitenkin niitä, joiden toivotaan kiinnostuvan Elovena-brändistä, Raision toimitusjohtaja Pekka Kuusniemi kertoo.

"Euroopassa kaurabuumi on vasta alkamassa, joten kasvunäkymät ovat kiinnostavat."

Kuusniemi kertoo tiedotteessa, että yhtiön keskeinen tavoite on tehdä kauraliiketoiminnasta toinen kansainvälinen tukijalka Benecol-liiketoiminnan rinnalle.

Nokialla sijaitsevan kauramyllyn valmistamat ensimmäiset gluteenittomat Elovena Gluten-free -tuotteet ovat kaupoissa tammi–helmikuun vaihteessa, Kuusniemi kertoo.

Kauramyllyllä voidaan valmistaa myös tuotteita kauran kuidusta, erityisesti beetaglukaanista. Kyseessä on kauran kuitu, joka alentaa kolesterolia ja tasaa veren sokeritason vaihtelua.

Raisio on investoinut Nokian kauramyllyyn noin kahdeksan miljoonaa euroa. Tämän investoinnin lisäksi konserni rakentaa kasvipohjaisia tuotteita valmistavaa tuotantolaitosta, joka valmistuu ensi vuonna.

Lue lisää

Raisio patistaa puimaan kaurat heti kun mahdollista - "vihreät jyvät ovat hometoksiineja pienempi riski"

Raisio laajentaa kauran vastaanottoa: Nokian ja Loimaan ohella suurimokauran voi toimittaa myös Raisioon

Koronarajoitukset iskivät Raision tuotteiden kysyntään – liikevaihto laski

Tulosohjeistuksensa koko vuodelta poistanut Raisio julkistaa huhti–kesäkuun lukunsa keskiviikkona