Maatalous

Halpuutusta Saksan malliin: "Ruoka on hintansa ansainnut – mahdollisimman matalan"

Edeka-kauppaketjun mainos on suututtanut viljelijät Saksassa.

Saksan suurimpiin kuuluva Edeka-kauppaketju juhlistaa 100-vuotista taivaltaan Ala-Saksin osavaltiossa mainoskampanjalla, joka sisältää sanaleikin.

Mainoslauseessa "Ruoka on hintansa ansainnut – mahdollisimman matalan" piilee kaksoismerkitys, sillä Saksan sana Preis merkitsee sekä hintaa että palkintoa.

Näin mainoslause antaa ymmärtää, että ruoka on ansainnut palkinnoksi mahdollisimman alhaisen hinnan.

Mainoslauseen vieressä nauraa tunnettu koomikko Otto Waalkes.

Tuottajia Edekan mainos ei naurata. Noin 250 viljelijää osoitti viime yönä traktoreineen mieltään kampanjaa vastaan liikkeen keskusvarastolla Neuenkrugessa, kertoo rtl.de. Traktorit saartoivat varaston, joten aamuneljään asti varastolta ei päässyt yhtäkään kuljetusautoa liikkeelle.

"Me emme hyväksy, että Edeka ei keksi juhlavuodelleen mitään muuta kuin halvimman hinnan. Tässä halutaan myydä laadukasta ruokaa polkuhintaan. Ruuan arvostusta ei tällä tavalla lisätä", Saksan tuottajajärjestön DBV:n puheenjohtaja Joachim Rukwied sanoo tiedotteessa.

Rukwied kehottaa Saksan kilpailuviranomaista tarkistamaan, syyllistyykö Edeka kampanjallaan markkina-asemansa väärinkäyttöön.

Edekan mukaan arvostelussa on kyse väärinkäsityksestä.

Pöyristystä herättäneen tekstin alussa "Essen hat einen Preis verdient" sana Essen ei viittaa ruokaan vaan Essenin kaupunkiin. Vastaavasti muilla paikkakunnilla on omat mainoksensa, jossa juuri tämän paikkakunnan kerrotaan ansainneen halvimman hinnan (tai palkinnon).

Edeka kertoi maanantaina aikovansa tavata viljelijöitä kampanjan vuoksi. Mainoksia on myös poistettu näkyviltä.

Saksan maatalousministeri Julia Klöckner arvosteli vähittäiskauppaa siitä, että se käyttää juuri elintarvikkeita tarjoustuotteina.

Juttua täydennetty 28.1.2020 klo 14.02 Edekan näkemyksellä ja maatalousministeri Klöcknerin lausunnollla.

Lue lisää