Maatalous

Juusto maittaa maailmalla yhä paremmin

Maatalous 21.01.2016

Vuonna 2019 juustoa myydään jo yli 100 miljardilla eurolla, tutkimuslaitos ennustaa.


Jaana Kankaanpää
Herkuttelujuustojen lisääntyvä kulutus nostaa pikaruokakulttuurin ohella juuston kokonaiskulutusta.

Juuston myynti on maailmanlaajuisesti hurjassa kasvussa, kertoo tuore markkinaraportti. Kansainvälisen markkinatutkimuslaitoksen, Transparency Market Researchin, mukaan myynti on vuodesta 2012 lähtien kasvanut 4,4 prosentilla joka vuosi.

Sama tahti näyttää laitoksen arvioissa myös jatkuvan.

Jos näin tapahtuu, vuonna 2019 juustoja myydään maailmassa jo 105,1 miljardin dollarin eli 100,9 miljardilla euron arvosta.

Vielä vuonna 2012 maailman juustomarkkinoiden arvo oli 79,5 miljardia dollaria eli 79,3 miljardia euroa.

Kasvun taustalla on tutkimuslaitoksen mukaan ennen muuta pikaruokakulttuurin leviäminen uusille markkina-alueille. Markkinoiden arvoa kasvattaa myös ihmisten kasvava kiinnostus kalliimpia, niin sanottuja herkuttelujuustoja kohtaan.

Ennusteesta kertoo Dairy Reporter -verkkolehti.

Myös Suomessa juustomarkkinat ovat kasvaneet. Osaltaan kasvun takana on kuitenkin luokittelun tuottama harha: juustojen kategoriaan lasketaan Suomessa myös rahkatuotteet, joiden markkinat ovat kasvaneet räjähdysmäisesti viime ajat.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT