Maatalous

Kokonainen sika dieseliksi: löpöä riittää 400 kilometrille

Honkajoki Oy:n valmistama eläinrasva päätyy Nesteen uusiutuvan dieselin raaka-aineeksi.
Kari Salonen
Yhdellä sialla pääsee Tampereelta Helsinkiin ja takaisin.

Honkajoelle päätyvistä sianruhoista erotellaan eläinrasva. Sitä on 120 kilon siassa noin 20 kiloa. Yhdestä kilosta rasvaa voidaan valmistaa yksi litra uusiutuvaa dieseliä Nesteen Porvoon jalostamolla. Näin sianruhosta saadaan 20 litraa dieseliä.

Jos dieselauton kulutus on 5 litraa 100 kilometrillä, ajelee yhdellä sialla 400 kilometriä eli Tampereelta Simonkadulle ja takaisin.

”Dieselin raaka-aineeksi menee 13–14 prosenttia tuotannostamme eli noin 15 000 tonnia vuodessa. Neste noutaa rasvan Honkajoelta Porvooseen jalostettavaksi”, kertoo Honkajoen toimitusjohtaja Kari Valkosalo.

15 000 tonnista eläinrasvaa saadaan noin 12 000 tonnia eli 15 miljoonaa litraa dieseliä. Eläinrasva on Nesteen Viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja Osmo Kammosen mukaan hyvä dieselin raaka-aine.

”Joskin jäte-eläinrasvaa saa hyvin monenlaatuisena. Toiset vaativat enemmän esikäsittelyä muun muassa rasvan joukkoon päätyneiden epäpuhtauksien, esimerkiksi muovien, takia”, Kammonen kertoo.

”Kotimaisen eläinrasvajätteen osuus jalostamon käyttämästä raaka-aineesta on pienehkö, noin viisi prosenttia. Se on kuitenkin sikäli merkittävä, että pystymme muuttamaan käytännössä kaiken Suomen eläinrasvajätteen hyödylliseksi tuotteeksi eli uusiutuvaksi dieseliksi.”

Porvoon jalostamolla on kapasiteettia tuottaa 400 000 tonnia uusiutuvaa dieseliä vuodessa. Nesteen uusiutuvan dieselin maailmanlaajuinen kapasiteetti on noin 2,5 miljoonaa tonnia.

Lue lisää

Honkajoella eläimen ruho muuttuu lopputuotteeksi

Näin Honkajoen jäterasva muuttuu dieseliksi, "Ei oikein sika-nauta -jauhelihaa enää tee mieli"

Järki ennen pykälää

Rasvaa uuniin ja kasvihuonepäästöt alas