Maatalous

MT selvitti: Raisio maksaa annospuurohiutaleista WWF:lle yhtä paljon kuin kauranviljelijälle

Kuluttaja maksaa kaupassa Raision luomuannospuurohiutaleista 2,15 euroa. Viljelijän osuus on noin kymmenen senttiä ja WWF saa lahjoituksena yhtä paljon kuin viljelijä.
Jarkko Sirkiä
WWF saa pandamerkityistä luomukaurahiutaleista 10 senttiä pakkausta kohden.

Elintarvikeyhtiö Raisio ja ympäristöjärjestö WWF kertoivat eilen aloittaneensa yhteistyön, jossa jokaisesta Raision valmistamasta Elovenan luomukaurahiutalepakkauksesta maksetaan kymmenen senttiä tukea WWF:n toimintaan. Kampanja on käynnissä yhden vuoden ajan.

MT:n laskelman mukaan WWF on tehnyt Raision kanssa varsin hyvän sopimuksen, sillä annospikapuuropakkauksesta luontojärjestö kuittaa suurin piirtein yhtä paljon kuin kauranviljelijä. Viljelijä saa 210 grammasta kauraa vajaat kahdeksan senttiä. Kun otetaan huomioon kuoren osuus, joka on 20–25 prosenttia viljan painosta ja jonka vuoksi viljaa tarvitaan hiutaleisiin vähän enemmän kuin 210 grammaa, viljelijän osuudeksi jäänee noin 10 senttiä.

Isommassa luomuhiutalepakkauksessa on hiutaleita 900 grammaa. Siihen käytetystä kaurasta on maksettu viljelijälle noin 40 senttiä.

Raision ja WWF:n kampanjassa on siis mukana vain kaksi tuotetta: 900 gramman luomukaurahiutalepakkaus ja 210 gramman luomuannospikapuuro, jossa on kuusi pussillista hiutaleita.

MT:n markkinakatsauksen mukaan Raisio maksaa luomukaurasta Nokialle toimitettuna 388 euroa tonnilta – ja laatuvaatimus on tiukka. Jos vilja ei täytä tarkkoja laatuvaatimuksia, hinta on alempi.

Tästä tonnihinnasta on vähennettävä rahtikustannus. Jos rahti on esimerkiksi 15 euroa tonnilta, viljelijän tiliksi jää 373 euroa tonnilta eli 37 senttiä kilolta.

Suurimmat siivut kaurahiutaleiden tuotosta kuittaavat tuotteen valmistaja, kauppa ja muut osapuolet. S-ryhmän Prisman verkkokaupassa ilmoitetaan 900 gramman pakkauksen myyntihinnaksi 2,25 euroa ja pienempi annoshiutalepakkaus maksaa 2,15 euroa.

Raision strategia- ja brändijohtaja Mika Kukkurainen ei osaa arvioida sitä, kuinka paljon kahta kampanjatuotetta vuoden aikana myydään eli kuinka suuri WWF:n lahjoituspotti tulee olemaan.

"Näiden kahden tuotteen osuus puurojen myynnistä on kohtalaisen pieni. Elovena-tuoteperheessä on yli 60 tuotetta."

Hän kertoo, että kuluttajatutkimusten perusteella moni suomalainen ostaa tavallisia kaurahiutaleita. Tavallinen suomalainen kaura koetaan hyvin puhtaaksi tuotteeksi, joten luomun kysyntä ei tässä tuotteessa ole kovin suurta.

Kukkurainen korostaa, että lahjoitus WWF:lle tehdään Raision omasta katteesta.

"Se ei ole pois viljelijältä eikä aiheuta kuluttajalle ylimääräisiä kustannuksia. Haluamme tukea kestävää kehitystä, koska se on meille hirvittävän tärkeä asia."

Raision Elovena-luomupuurosta kilahtaa jatkossa tukea WWF:n toimintaan

MTK on Raision iso omistaja –"Välillä tulee paljonkin palautetta"

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Entinen yhdenvertaisuus- ja vähemmistövaltuutettu Eva Biaudet valittiin Suomen WWF:n hallintoneuvoston johtoon

Ikimetsät ovat arvokkainta luonnonperintöä

Hyvä ja laadukas sato polkee hintoja