Maatalous

Pro Luomu: Hintojen lasku alensi kynnystä ostaa luomua

Luomun myynti lisääntyi lähes seitsemän prosenttia viime vuonna. Luomun markkinaosuus kaikesta elintarvikemyynnistä nousi 1,8 prosenttiin.
Kimmo Haimi

Luomuelintarvikkeiden vähittäismyynti Suomessa kasvoi 6,7 prosenttia vuonna 2015. Suunta on vastakkainen yleiselle kehitykselle, sillä päivittäistavarakaupan kokonaismyynti supistui lähes prosentin viime vuonna.

Pro Luomun arvion mukaan luomutuotteita myytiin päivittäistavarakaupassa viime vuonna 240 miljoonalla eurolla. Luomun markkinaosuus kaikesta elintarvikemyynnistä nousi 1,8 prosenttiin. Arvio perustuu päivittäistavarakaupan ryhmittymiltä kerättyihin tietoihin.

Pro Luomun toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila pitää luomumarkkinoiden kasvua hyvänä saavutuksena nykyisessä taloustilanteessa, etenkin kun päivittäistavarakaupan kokonaismyynti laskee. Hän arvioi, että kehityksen taustalla on sekä kiinnostuksen kasvu luomutuotteita kohtaan että niiden tarjonnan paraneminen.

"Entistä useampi kuluttaja on kiinnostunut ostamaan luomua, ja jos tarjolla on hyvä tuote sopivaan hintaan, niin kiinnostus kääntyy ostoiksi. Hyvät uudet tuotelanseeraukset vetävät koko tuoteryhmää kasvuun, ja hintojen lasku on alentanut ihmisten kynnystä ostaa luomua", Kottila sanoo.

Luomutuotteiden myynnin kehitys vaihtelee tuote- ja kaupparyhmittäin. Viime vuonna voimakkaasti kasvaneita tuoteryhmiä olivat esimerkiksi tuore luomuliha, luomukahvi ja luomujuustot.

"Kaikissa näissä tuoteryhmissä markkinoille tuli viime vuonna kuluttajia kiinnostavia luomu-uutuuksia, kuten goudajuusto ja karitsan jauheliha. Myös luomukahvien valikoima laajeni", Kottila toteaa. 

Suhteellisesti eniten eri luomutuoteryhmistä kasvoi pakasteiden myynti, jota siivitti kotimaisen luomujäätelön onnistunut lanseeraus. Sen sijaan esimerkiksi luomuleivän myynti väheni edelleen. Kottilan mukaan luomuleipien valikoimaan kaivattaisiin ehdottomasti uusia tuotteita.

"Kaupparyhmien valikoima- ja hinnoitteluratkaisut vaikuttavat luomumyynnin kehitykseen", hän huomauttaa.

Myydyin luomutuoteryhmä on entiseen tapaan hedelmät ja -vihannekset: sen myynti kasvoi selvästi myös viime vuonna. Luomuhevin menekin lisääntyminen vaikuttaa merkittävästi luomumarkkinoiden kasvuun.

Yksittäisistä luomutuotteista myydyin on edelleen luomumaito, jonka osuus on noin 15 prosenttia luomun kokonaismarkkinoista. Hintojen laskun takia luomumaidon euromääräinen myynti supistui hieman, vaikka litramääräinen myynti lisääntyi.

Kaupan asiantuntijat odottavat luomun kysynnän kasvavan myös lähivuosina. Viime syksynä laaditun arvion mukaan Suomen luomumarkkinat nousevat yli 410 miljoonaan euroon vuonna 2020. Tuolloin luomulla olisi noin kolmen prosentin markkinaosuus päivittäistavarakaupan elintarvikemyynnistä.

Lue lisää

Kuluttajat tyytyväisiä luomuruuan hinta-aleen

MTK kehottaa nauttimaan luomuruuasta - Herkkujen Suomi katetaan tänään Helsinkiin

Suomalaiset käyttävät yhä enemmän rahaa luomuruokaan

Luomun osuus julkisissa keittiöissä halutaan 20 prosenttiin – "Voimme saavuttaa Ruotsin tason"