Maatalous

Uusia suoramyyntitiloja syntyy yhä – ammattimaisuus auttaa tiloja, mutta kovin kasvuvauhti näyttäisi taittuneen

Luomukotieläintiloista viidennes harjoittaa tuotteidensa jatkojalostusta ja/tai myyntiä.
Kimmo Haimi
Tilan omien tuotteiden myynti suoraan sellaisenaan tai jalostettuna asiakkaille voi olla yksi malli tilan erikoistumiseen.

Suoramyyntiä tekevien maatilojen määrä kasvaa Suomessa, mutta hitaammin kuin aiemmin. MTK:sta Ruokatiedon toiminnanjohtajaksi siirtyvän Anni-Mari Syväniemen mukaan suoramyynnin suosioon on ainakin kaksi syytä.

Ihmisten kiinnostus ruuan alkuperään on noussut. Toiseksi maatilat miettivät omaa tuotantomuotoaan ja liikeideaansa alan kannattavuuspaineissa.

MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Tilaa MT Digi maksutta käyttöösi kahdeksi viikoksi.
Tilaa MT Digi 2 viikkoa 0 €
Jos olet jo tilaaja, pääset lukemaan koko jutun kirjautumalla sisään.
MT PLUS
Haluatko lukea koko jutun?
Olet kirjautunut palveluun tunnuksella, jolla ei ole käyttöoikeutta tähän sisältöön. Jos haluat jatkaa tilaajille tarkoitettujen juttujen lukemista, voit tehdä uuden tilauksen.
Tilaa MT Digi
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Koneviesti: Itse tehdyt korokelaidat toivat kuution verran lisätilaa Sampo-leikkuupuimurin viljasäiliöön

Asuntomessujen siivekkäät saavat monet pohtimaan kanatarhaa – "On ajateltava myös syksyä", muistuttaa Ari Puuri

”Lehmät haluavat syödä aamulla", neuvoo amerikkalainen lehmäguru Gordie Jones