Maatalous

Trafin osastopäällikkö Teuvan kalkkunatapauksesta: “Siviilikoneesta ei todellakaan tule kovin kovaa meteliä"

Eläintiloja ei ole merkitty ilmakarttoihin toisin kuin vaikkapa ydinvoimalat ja muut lentokieltoalueet.
Kimmo Haimi
Kalkkunatilan yli lentäneen koneen pystyisi Pöntisen mukaan selvittämään varmuudella ainoastaan niin, että joku maissa ollut henkilö olisi nähnyt koneen rekisteritunnuksen.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin osastopäällikkö Jari Pöntinen ei halua lähteä arvailemaan, mikä kone Teuvalla yli tuhannen kalkkunan kuoleman aiheuttaneen tapauksen taustalla on.

Pöntinen muistuttaa, että julkisuudessakin on aiemmin ollut minkkitarhoilla vastaavanlaisia tapauksia. Tällöin niiden taustalla on epäilyjen mukaan ollut sotilaskoneita.

"Siviilikoneesta, joka lentää 150 metriä maanpinnasta, ei todellakaan tule kovin kovaa meteliä. Mahtaisikohan kyseessä olla sotilaskone?", hän pohtii.

Pöntisen mukaan eläintiloja ei ole merkitty ilmakarttoihin toisin kuin vaikkapa ydinvoimalat ja muut lentokieltoalueet.

Tapauksen selvittelyä vaikeuttaa Pöntisen mukaan osaltaan se, että kohdealueella on valvomatonta ilmatilaa, jossa lentämiseen ei tarvita lentosuunnitelmaa.

Kalkkunatilan yli lentäneen koneen pystyisi Pöntisen mukaan selvittämään varmuudella ainoastaan niin, että joku maissa ollut henkilö olisi nähnyt koneen rekisteritunnuksen.

"Silloin voisi selvitellä lentäjän ja koneen omistajan. Muuten jää arvailujen varaan", hän sanoo.

Pöntinen ei halua ottaa kantaa tapauksen vastuukysymyksiin, sillä tapauksesta tiedetään ainakin toistaiseksi niin vähän. Hän kuitenkin korostaa, että jos ilmailija on toiminut lentosääntöjen mukaan, tapauksessa on vaikea lähteä etsimään syyllistä.

"Ymmärrän viljelijän tuskan, mutta olen pahoillani, ettei tätä tapausta voi tältä pohjalta enempää arvioida", osastopäällikkö lisää.

Vaikka lentokone olisi rikkonut lentomääräyksiä lentämällä liian matalalla, silloinkaan tapaus ei olisi Pöntisen mukaan selvä. Silloin edessä olisi oikeuskäsittely. Lentokorkeutta ei voi Pöntisen mukaan kuitenkaan luotettavasti maasta käsin arvioida.

"Silloin olisi tarpeen analysoida lennontaltiointilaitteistoja, joita ei pienkoneissa ole. Lentokorkeuden pohjalta ilmailurikkomuksen todentaminen on mahdotonta", hän sanoo.

Pöntinen muistuttaa, että lentokorkeuden maasta käsin tapahtuvassa määrittämisessä kokeneempikin henkilö erehtyy helposti.

Jos kyseessä on ilmavoimien kone, Trafilla ei ole mahdollisuutta puuttua tapaukseen. Osastopäällikkö muistuttaa, että ilmavoimat toimii omilla luvillaan ja säännöillään.

Seinäjoen lentoasemalta ei suostuttu antamaan Maaseudun Tulevaisuudelle tietoa tiistaina aamupäivällä Seinäjoen lentoasemalla liikkuneista koneista.

Lentoaseman mukaan lentosuunnitelmien perusteella ei saada tarkkaa tietoa siitä, mikä kone teuvalaisen kalkkunatilan yli on lentänyt. Lentoaseman edustajan mukaan todennäköisyyksiä sille, mikä kone on ollut kyseessä, pystytään kyllä haarukoimaan. Nämä tiedot lentoasema tosin suostuu luovuttamaan vain poliisille.

Lentoasemalta arvioidaan, että mikäli minilentokorkeuksia koskevia määräyksiä on noudatettu, tapauksessa ei ole sattunut mitään rikettä.

Lue myös: Ilmavoimat kalkkunatuhosta: Ei harjoitustoimintaa Teuvalla keskiviikkona aamupäivällä

Lentokone lensi kalkkunahallin yli, 1300 lintua kuoli

Kalkkuna on siipikarjasta herkin äkillisille äänille

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Ilmavoimien rahankäyttö hallituksen valvontaan

Pääesikunta epäilee, että varusmiehiä kylmetettiin tahallaan Ilmavoimien päättöharjoituksessa – epäiltyjä parikymmentä

Yle: Ilmavoimien komentaja vaihtuu, Eskelinen ei hae jatkoa määräaikaiseen virkaansa