Maatalous

Uusi viljamittari lisää viljakaupan läpinäkyvyyttä

Pian viljelijä voi itse mitata viljan valkuaispitoisuuden viljan jyvistä muutamassa sekunnissa, vaikka pellolla jo ennen puintia. Keksinnön toivotaan lisäävän viljamarkkinoiden läpinäkyvyyttä.
Jaana Kankaanpää
Uusi mittari kertoo jyvien valkuaispitoisuuden muutamassa sekunnissa. Laitteen hinta on muutamia tuhansia euroja.

Oululainen startup-yritys GrainSense tuo vuoden loppuun mennessä tiiliskivenkokoisen patterikäyttöisen mittalaitteen, jolla voi selvittää viljelykasvien jyvistä niiden valkuais-, öljy- ja hiilihydraattipitoisuudet sekä kosteuden.

Laitteen kehitys alkoi Teknologian tutkimuskeskus VTT:llä muutama vuosi sitten. Nyt GrainSense on saanut kokoon sijoittajilta 1,4 miljoonaa euroa, jolla tuotanto voidaan käynnistää toden teolla. Yksi sijoittajista on maatalouskaupassa mukana oleva Berner.

"Tähän asti viljelijät eivät ole pystyneet itse määrittämään valkuaispitoisuutta viljasta, vaan ovat olleet laboratorioiden ja kaupan varassa. Nyt viljelijä pystyy kontrolloimaan viljan laatua ja hinnoittelua paremmin", osastonjohtaja Kalle Erkkola Berneristä kertoo.

"Laite tarjoaa viljelijöille mahdollisuuden parantaa sadon määrää ja laatua. Samalla se lisää viljamarkkinoiden läpinäkyvyyttä", GrainSensen toimitusjohtaja Edvard Krogius sanoo.

Erkkola arvioi laitteesta olevan hyötyä etenkin kotoisia rehuja käyttäville kotieläintiloille sekä tilojen välistä viljakauppaa käyville tiloille. Ruokintasuunnitelmat pystytään tekemään tarkemmiksi analyysitietojen avulla.

Bernerillä oli viime kesänä laitteesta muutama prototyyppi testauksessa. Kiitosta viljelijöiltä sai etenkin se, että viljan laatua pystyi testaamaan kasvustosta helposti jo ennen puintia. Siten sadon arvoa ja käsittelykustannuksia voi laskea jo viljan kasvaessa pellolla.

Krogius kertoo, että laite on tarkoitus saada markkinoille ympäri maailman.

"Tavoite on saada laite tämän vuoden aikana markkinoille Suomessa ja muissa Pohjoismaissa ja Baltiassa. Sen jälkeen vuorossa on Pohjois-Eurooppa laajemmin."

Berner vastaa markkinoinnista Suomessa sekä Pohjoismaissa ja Baltiassa.

Lue lisää