Maaseudun Tulevaisuus

Mainoksen kehno murre ärsyttää syntyperäistä puhujaa

Murteen käyttö mainonnassa epäonnistuu helposti, sanoo Kotimaisten kielten keskuksen johtaja Pirkko Nuolijärvi. Hänen mukaansa on yleistä, että televisiomainoksen murteenpuhuja puhuu itselleen vierasta murretta. Vierasta murretta on vaikea oppia, ja sen vuoksi mainokset ärsyttävät etenkin murteen syntyperäisiä puhujia.

Murteen käyttäminen mainonnassa on hänen mielestään sinänsä hyvä asia.

Kaikki eivät kuitenkaan kiinnitä mainosten murrevirheisiin huomiota. Kuusamon Juuston toimitusjohtaja Jouko Juntunen sanoo, ettei kukaan ole ihmetellyt televisiossa esitetyn juustomainoksen ei-syntyperäistä murteenpuhujaa. STT:n toimittaja oli ensimmäinen asiasta kysellyt.

Televisiossa näytetään nyt ainakin Lidlin mainosta, jossa maaseudulla käytetään Oulun seudun murteelta kuulostavaa puhekieltä. Lidlin mukaan mainoksessa ei ole kuitenkaan tavoiteltu mitään tiettyä murretta, vaan kyseessä on kuvaustilanteessa keksitty puhekieli.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Alle puolet pelialan yrityksistä sijaitsee pk-seudulla – liikevaihdosta valtaosa tulee Kehä kolmosen sisältä

Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen kannustaa Kulmunia ottamaan ohjat käsiinsä

Vuotovahti haistaa veden ja ehkäisee vahingon – vuosittain ilmoitetaan lähes 40 000 vesivahinkoa