Mainoksen kehno murre ärsyttää syntyperäistä puhujaa - Maaseudun Tulevaisuus - Maaseudun Tulevaisuus
Maaseudun Tulevaisuus

Mainoksen kehno murre ärsyttää syntyperäistä puhujaa

Murteen käyttö mainonnassa epäonnistuu helposti, sanoo Kotimaisten kielten keskuksen johtaja Pirkko Nuolijärvi. Hänen mukaansa on yleistä, että televisiomainoksen murteenpuhuja puhuu itselleen vierasta murretta. Vierasta murretta on vaikea oppia, ja sen vuoksi mainokset ärsyttävät etenkin murteen syntyperäisiä puhujia.

Murteen käyttäminen mainonnassa on hänen mielestään sinänsä hyvä asia.

Kaikki eivät kuitenkaan kiinnitä mainosten murrevirheisiin huomiota. Kuusamon Juuston toimitusjohtaja Jouko Juntunen sanoo, ettei kukaan ole ihmetellyt televisiossa esitetyn juustomainoksen ei-syntyperäistä murteenpuhujaa. STT:n toimittaja oli ensimmäinen asiasta kysellyt.

Televisiossa näytetään nyt ainakin Lidlin mainosta, jossa maaseudulla käytetään Oulun seudun murteelta kuulostavaa puhekieltä. Lidlin mukaan mainoksessa ei ole kuitenkaan tavoiteltu mitään tiettyä murretta, vaan kyseessä on kuvaustilanteessa keksitty puhekieli.

Lue lisää

Maatiloilta päätyy muovia luontoon, mutta määriä ja haittoja ei tiedetä – nykyisellään kierrätys on viljelijöille työlästä ja osin maksullista

Korona ei peruuttanut koko kulttuurikesää: nostetta toivotaan kotimaanmatkailusta ja digitaalisista ratkaisuista – "Kevät oli lattea, sillä museotyön hienoin helmi eli yleisö oli poissa"

Mökkiläinen saattaa tehdä zero waste -valintoja huomaamattaan: ekotekoja ovat esimerkiksi huussi ja palasaippua

Kompensoidaanko turhaan? Hiilensidontarahastojen hankkeet jäävät irrallisiksi ja yhtenäinen hiililaskuri puuttuu