Maaseudun Tulevaisuus

Mainosmies: ”Halpuutus on hirveä virhe ruokaketjulle”

Ruuan halpuutuskampanja on ollut S-ryhmälle menestys, mutta kovassa hintakisassa piilee omat vaaransa.

”Ihmisten mielessä halpa hinta ja huono laatu ovat suhteessa toisiinsa”, muistuttaa brändeihin perehtynyt toimitusjohtaja Marko Parkkinen Ratkaisutoimisto Seedi Oy:stä.

Suurten kauppaketjujen hintakisaa Parkkinen luonnehtii ”hirveäksi virheeksi” koko suomalaisen ruuan arvoketjun kannalta. Hänen mukaansa myös kauppojen oma maine voi siinä kärsiä kolauksen.

Johtaja Veli-Pekka Ääri SOK:sta ei usko, että hinta-ale syö kauppaketjun mainetta. Kyse on kauppojen välisestä kisasta.

”Jollemme ota hintakilpailukykyä kiinni verrattuna esimerkiksi meitä kymmenen kertaa suurempaan saksalaiseen kilpailijaan, niin meille tulee hankalat ajat”, Ääri sanoo.

Pellervon taloustutkimuksen vt. toimitusjohtaja Perttu Pyykkönen kysyy, onko katteissa siis ollut aiemmin ilmaa.

”Nyt on luotu mielikuva, että kauppa on tässä suuri hyväntekijä ja kuluttajan asialla. Miksi se ei ole ollut sitä aikaisemmin?”

Lue lisää

”Halpuutus on hirveä virhe ruokaketjulle”

Halpuuttaminen iski kipeästi tuottajiin

MTK aikoo herhiläisenä vahtia, käyttääkö kauppa hyväkseen määräävää asemaansa

Ruokakaupan kisa iskee pahiten maito- ja lihateollisuuteen