Maaseudun Tulevaisuus

Mainosmies: ”Halpuutus on hirveä virhe ruokaketjulle”

Ruuan halpuutuskampanja on ollut S-ryhmälle menestys, mutta kovassa hintakisassa piilee omat vaaransa.

”Ihmisten mielessä halpa hinta ja huono laatu ovat suhteessa toisiinsa”, muistuttaa brändeihin perehtynyt toimitusjohtaja Marko Parkkinen Ratkaisutoimisto Seedi Oy:stä.

Suurten kauppaketjujen hintakisaa Parkkinen luonnehtii ”hirveäksi virheeksi” koko suomalaisen ruuan arvoketjun kannalta. Hänen mukaansa myös kauppojen oma maine voi siinä kärsiä kolauksen.

Johtaja Veli-Pekka Ääri SOK:sta ei usko, että hinta-ale syö kauppaketjun mainetta. Kyse on kauppojen välisestä kisasta.

”Jollemme ota hintakilpailukykyä kiinni verrattuna esimerkiksi meitä kymmenen kertaa suurempaan saksalaiseen kilpailijaan, niin meille tulee hankalat ajat”, Ääri sanoo.

Pellervon taloustutkimuksen vt. toimitusjohtaja Perttu Pyykkönen kysyy, onko katteissa siis ollut aiemmin ilmaa.

”Nyt on luotu mielikuva, että kauppa on tässä suuri hyväntekijä ja kuluttajan asialla. Miksi se ei ole ollut sitä aikaisemmin?”

Lue lisää

Varhaisperunaa on nyt hyvin tarjolla – menekki näyttää yllättäen nihkeältä

Huuhkajien sponsorit pyrkivät hyötymään brändiarvojensa noususta – sponsorointia pitää tehdä pitkäjänteisesti

Kesko, Atria ja OP-ryhmä antoivat positiiviset tulosvaroitukset

Vuoteen 2025 mennessä kaikki valikoimien puutuotteet ja pakkaukset ovat sertifioituja – K-ryhmä ja Lidl vastaavat huoleen metsäkadosta