Metsä

Metsämarjojen vientimäärä on tuplaantunut 2000-luvulla – puolukkaa eniten Ruotsiin ja mustikkaa Kiinaan

Metsä 06.03.2018

Arktisten aromien mukaan kotimaisten jalostajien ongelmaksi voi tulla raaka-aineen saanti.


Kari Salonen
Marjatuotteiden viennin kokonaisarvo oli viime vuonna runsaat 34 miljoonaa euroa. Siitä pidemmälle jalostettujen marjatuotteiden arvo on noin 10 miljoonaa euroa.

Metsämarjoja vietiin ulkomaille pakastettuina ja tuoreina viime vuonna yli 11 miljoonaa kiloa, kertoo luonnontuotteiden talteenottoa ja jalostusta edistävä Arktiset aromit.

Viennin arvo oli runsaat 23,9 miljoonaa euroa. Metsämarjojen vientimäärä on 2000-luvulla yli kaksinkertaistunut.

"Kiinnostus marjoja kohtaan on kasvanut globaalisti, kun tietoutta marjojen terveellisyydestä on saatu tehtyä tunnetuksi. Viennin kasvun ohella myös kotimaan teollisuus ja kauppa ovat lisänneet marjatuotteiden valmistusta ja myyntiä", kertoo Arktisten aromien toiminnanjohtaja Simo Moisio.

Puolukkaa, ja pienessä määrin muita luonnonmarjoja kuin mustikkaa, vietiin jäädytettynä vajaa 8,7 miljoonaa kiloa. Viennin kohdemaista Ruotsi pitää ykkössijaa, seuraavina tulevat Saksa ja Itävalta.

Jäädytettyä mustikkaa vietiin lähes 2,5 miljoonaa kiloa. Tärkein vientimaa on Kiina, seuraavina Ruotsi ja Puola.

Moision mukaan Suomessa marjayritykset ovat onnistuneet kasvattamaan tuotteiden jalostusarvoa. Etenkin mustikkaa viedään nykyisin yhä enemmän jalosteena kuin pakastemarjana. Pidemmälle jalostettujen marjatuotteiden viennin arvo on 2000-luvulla moninkertaistunut ja on nyt runsaat 10 miljoonaa euroa.

Marjatuotteiden viennin kokonaisarvo oli viime vuonna siten runsaat 34 miljoonaa euroa.

Yleisimpiä marjaa sisältäviä vientituotteita ovat siemenöljyt ja kapselit, marjajauheet ja -rouheet, kuivatut marjat, mehutiivisteet, smoothiet, keitot, mehut, hillot, hyytelöt, glögit, makeisvalmisteet ja liköörit. Uutena ryhmänä on kasvussa luonnon kosmetiikkatuotteet, joissa käytetään marjasiemenistä valmistettuja öljyjä.

Jalostettujen marjatuotteiden viennin kasvattamisessa ongelmaksi voi nousta marjan saatavuus, Moisio kertoo.

"Osa ulkomaisia poimijoita kutsuvista yrityksistä vie Suomesta ostetun raaka-aineen jalostamattomana suoraan noihin maihin edelleen jalostettavaksi. Näin jalostusarvo karkaa pois Suomesta ja oman maamme yrityksillä on vaikeuksia kasvattaa vientiä, koska raaka-ainetta ei saada riittävästi tuotteiden valmistukseen."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT