Metsä

Perheyritys Szepaniak värvää väkeä Äänekosken kuljetuksia varten

Metsä 14.08.2017 Lappeenranta

Äänekosken uusi tehdas käynnistyy lähipäivinä. Terminaaliajot alkavat vasta syyskuussa, mutta kuljettajista osa uupuu vielä.


Kari Salonen
Szepaniak tuo päivittäin Äänekoskelle kymmenisen kuormaa, ja jokaisen auton kyydissä on noin 65 kuutiometriä puuta. Yrityksen kehityspäällikkö Karoliina Szepaniak valvoi Jukka Saarisen työskentelyä Lappeenrannassa.

Vaikka ensimmäiset hakkuut Äänekosken biotuotetehtaalle ovat alkaneet, puukuljetuksia terminaalivarastoista uudelle tehtaalle saadaan odottaa vielä muutama viikko.

Terminaaleista tehtaalle puukuljetukset operoi kaksi logistiikkayrittäjää: Äänekosken länsipuolella seinäjokelainen JH-Kuljetus ja itäpuolella joutsenolainen Szepaniak.

Kuljetusyritys Szepaniak valmistautuu aloittamaan ajot Itä-Suomen puuterminaaleista uudelle tehtaalle syyskuun alusta.

Itäsuomalaisen perheyrityksen toimitusjohtajaa Pekka Szepaniakia jännittää. Logistiikkaa on hiottu kohdilleen jo pitkään.

Koska tehokkaasta terminaaliajosta ei ole vielä kokemusta, suurimmat haasteet syntyvät lastausnopeudesta ja terminaalien välisten ajojen suunnittelusta. Kaiken täytyy olla tehokasta, jotta ketju toimii.

"Viimeiset 50 vuotta on ajettu yhdellä samalla tavalla. Toistaiseksi tärkeintä on tuntunut olevan se, mennäänkö metsään etu- vai takaperin ja minkä merkkistä kalustoa käytetään. Nyt edessä ovat uudet tuulet", Szepaniak kertoo.

"Vaikkei ajo sinänsä ole uutta, logistiikkaketju ja sen suunnittelu ovat."

Heti Äänekosken urakointisopimuksen varmistuttua, Szepaniak käynnisti henkilöstörekrytointinsa. Yhtiö lisää uusiin kuljetuksiinsa henkilöstömääriään 80:sta 90:een.

Kuljetukset alkavat ensin kolmella kuljettajalla ja kun tehdas on täydessä vauhdissa, kuljettajamäärä kasvaa kahteentoista. Koska kuljetuksia tehdään seitsemän päivää viikossa ympäri vuorokauden, uusia kuljettajia tarvitaan tarttumaan remmiin pian paljon.

"Puolet kuljettajista on jo rekrytoitu ja haastattelut ovat käynnissä", Szepaniak toteaa.

Kaikki kuljettajat haetaan Äänekosken ympäryskunnista.

Metsä Group mainitsi aiemmin, että taitavista metsäkone- ja puuautokuljettajista on pulaa, mikä voi vaikuttaa Äänekosken puuhuoltoon. Samaa ilmiötä ei ole näkynyt Szepaniakilla, vaan hakemuksia on saapunut tarpeeksi.

Hakijoita on kuitenkin selvästi aiempaa vähemmän.

"Ammattipätevyyksien hinnan nousu on vähentänyt alalle hakeutuvien määrää huomattavasti."

Rekrytoinnit täytyy saada kuluvan kuun aikana valmiiksi, joten hakemuksia kahlataan läpi nopealla aikataululla. Szepaniak toivoo henkilövalintojen menevän kerralla nappiin.

"Haemme henkilöitä, joilla on tarpeeksi kilometrejä alla ja halu oppia uutta."

Henkilöpalkkausten lisäksi Szepaniak kertoo tehneensä terminaaliajokalustoon merkittäviä rahallisia panostuksia. Kuljetusketju terminaalien kautta ei saa maksaa yhtiölle enempää kuin suorissa kuljetuksissa.

"Kunhan tehokkuus saadaan ensin hyvälle tasolle, niin kannattavuutta voidaan hakea sen jälkeen", Szepaniak sanoo.

Koska perinteiseen puunajoon tarkoitetut ajoneuvot eivät ole optimaalisia terminaalikuljetuksiin, uudet puutavara-autot valmistuvat yhtiön käyttöön lähiviikkoina. Niillä pyritään kasvattamaan kuormaa ja tehostamaan lastausta terminaaleissa.

Uusissa autoissa ei ole nostureita eikä hydrauliikkaa ja perävaunut ovat tavanomaista pidemmät. Terminaalien ja tehtaiden väliset kuljetusetäisyydet ovat vaatineet myös investointia koneistoon, jolla polttoaineenkulutus saadaan minimiin.

Kustannusten kattamiseen menee noin kolme vuotta, Szepaniak arvioi. Kannattavuus syntyy pitkällä aikavälillä kalustosta, jota voidaan muovata tarpeen mukaan.

"Uusille autoillemme on käyttöä myöhemmin. Ne sopivat terminaaliajojen lisäksi muokattuina myös muuhun maantieliikenteeseen, mutta sitä ennen kannattavuuden eteen täytyy ajaa paljon."

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT