Metsä

TE: Mäntyöljystä saadaan lisäarvoa enemmän muissa tuotteissa kuin puudieselissä

Metsä 30.05.2016

Saksalaisselvitys kyseenalaistaa mäntyöljyn ohjauksen biodieselin raaka-aineeksi. UPM vakuuttaa mäntyöljyä riittävän kaikille.


Ville-Petteri Määttä
UPM valmistaa mäntyöljystä uusiutuvaa dieseliä Lappeenrannassa.

Sellunkeitossa sivutuotteena syntyvän mäntyöljyn käyttö kemianteollisuuden raaka-aineena luo enemmän lisäarvoa ja työllisyyttä kuin aineen käyttö biodieselin valmistuksessa, kertoo saksalaisen Fraunhofer-instituutin selvitys.

Selvityksestä kertoo Talouselämä-lehti.

Alan järjestön Pine Chemicals Associationin tilaaman selvityksen mukaan hiilidioksidipäästöillä mitatut ympäristövaikutukset ovat sen sijaan suunnilleen samat riippumatta siitä, käytetäänkö mäntyöljyä kemikaalien vai dieselin valmistukseen.

Mäntyöljyä jalostavat yritykset ovat vaatineet, että mäntyöljyn ohjaaminen biodieselin tuotantoon niin sanotun kaksoislaskennan avulla pitäisi lopettaa. Kaksoislaskennalla parannetaan kyseisen uusiutuvan polttoaineen käyttöä, kun pienempi määrä riittää kattamaan sekoitusvelvoitteen.

Mäntyöljystä jalostetaan kemianteollisuudessa tuotteita, joita käytetään muun muassa paperin, liimojen, maalien sekä pesu- ja voiteluaineiden valmistuksessa. Suomessa Arizona Chemical Oulussa ja Forchem Raumalla käyttävät mäntyöljyä muuhun kuin biodieselin valmistukseen.

Forchem ja Arizona Chemical ovat korostaneet, että mäntyöljy on arvokas raaka-aine jatkojalostukseen eikä tähde, kuten viranomaiset sen kaksoislaskennassa luokittelevat.

”Tutkimus osoittaa riippumattomalla ja tieteellisellä tavalla, että mäntyöljyn jalostusarvo on suurempi olemassa olevassa jalostuksessa kuin polttoainekäytössä”, Forchem Oy:n toimitusjohtaja Risto Näsi sanoo Talouselämä-lehdessä.

UPM tekee mäntyöljystä uusiutuvaa dieseliä Lappeenrannassa.

UPM:n biopolttoaineiden sidosryhmäjohtaja Marko Janhusen mukaan raaka-ainetta riittää kaikille, ja Fraunhoferin tutkimuksessa on turhan mustavalkoisesti oletettu, että kaikki mäntyöljy ohjattaisiin joko kemianteollisuuteen tai biopolttoaineiden valmistukseen.

”Emme usko missään vaiheessa joutuvamme tilanteeseen, joka on noin mustavalkoinen. Mäntyöljyn hinta on pari vuotta ollut laskussa, eikä tiedossamme ole, että joku tislari olisi jäänyt ilman raaka-ainetta”, Janhunen sanoo. Uusien selluinvestointien myötä mäntyöljyä on tulossa markkinoille jopa lisää.

Janhunen kummeksuu myös sitä, että kemianteollisuuden tuotteita pidetään arvokkaampina kuin polttoainetta.

”Mielestämme kehittyneet liikenteen biopolttoaineet ovat korkealaatuisia tuotteita, joilla on merkittävä yhteiskunnallinen merkitys: ne ovat tällä hetkellä konkreettisin ja nopein tapa vähentää liikenteen päästöjä.”

Viime vuonna voimaan tulleessa EU:n ILUC-direktiivissä mäntyöljy rinnastettiin Suomen ja Ruotsin toivomuksesta metsäteollisuuden tähteisiin, joten siitä valmistetun biopolttoaineen uusiutuva osuus voidaan laskea kaksinkertaiseksi. Forchemin ja Arizona Chemicalin mielestä tälle luokittelulle ei ole perusteita, vaan se vääristää markkinoita.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT