Ilman kuljettajaa kulkeva kuorma-auto siirtää päivittäin 15 kuormaa haketta Stora Enson sahalta sellutehtaalle – huippunopeus 20 kilometriä tunnissa - Metsä - Maaseudun Tulevaisuus
Metsä

Ilman kuljettajaa kulkeva kuorma-auto siirtää päivittäin 15 kuormaa haketta Stora Enson sahalta sellutehtaalle – huippunopeus 20 kilometriä tunnissa

Stora Enso on käynnistänyt automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytön Joensuun Uimaharjussa.
Harri Mäenpää
Automaattisesti ajavan auton testaus on Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke. Älykkään ohjausjärjestelmän ja varustelun toimittaa Hiab, joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa.

Stora Enso selvittää, paljonko automatisoiduilla kuljetuksilla voidaan vähentää päästöjä ja parantaa turvallisuutta.

Metsäyhtiö on aloittanut automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytön tehdasalueellaan Joensuun Uimaharjussa.

"Automaattisesti ajavan kuorma-auton testikäytöllä saamme lisätietoa, millaisia ympäristö- ja turvallisuushyötyjä sekä kustannussäästöjä uudenlaisella ajoneuvolla voidaan saavuttaa tehdaskuljetuksissamme”, kertoo Stora Enson hankintajohtaja Antti Suvinen tiedotteessa.

Stora Enson tehdasalueella Uimaharjussa sahan ja sellutehtaan välillä liikennöivän automaattisen ajoneuvon suurin nopeus on 20 kilometriä tunnissa.

Kuorma-auto kuljettaa päivittäin noin 15 hakekuormaa sahalta sellun tuotantoon noin 1,4 kilometrin matkan.

Haketta käytetään raaka-aineena sellun valmistuksessa.

Ilman kuljettajaa liikennöivä ajoneuvo parantaa Suvisen mukaan työturvallisuutta erityisesti hakekasojen ja varastojen läheisyydessä.

Jatkokäytössä myös etävalvomoon siirtyvän kuljettajan työergonomia parantuu. Ajoneuvon reitin liikenneturvallisuus parantuu uusien turvalaitteiden kuten sensoreiden ja älykkäiden liikennevalojen avulla.

Automaattisen kuorma-auton odotetaan pienentävän päästöjä automatiikan optimoidessa moottorinkäyntiä ja reittivalintaa. Vähentyvä polttoainekulutus tuo myös taloudellisia säästöjä.

Ajoneuvon testaus jatkuu Stora Enson mukaan vuoden 2020 loppuun saakka. Testeissä selvitetään myös Pohjois-Karjalan sääolosuhteiden vaikutusta automaattisesti ajavaan autoon ja sen apuna toimivaan liikenteenohjausjärjestelmään.

Suvinen korostaa, että uuden teknologian testauksessa turvallisuus on tärkeintä.

"Koekäytön alkuvaiheessa autossa on kuljettaja valvomassa testin sujumista ja testauksen edetessä auton kulkua valvotaan etäyhteydellä kulkuneuvon ulkopuolelta."

Automaattisesti ajavan auton testaus on Stora Enson ja hakekuljetuksia operoivan Mantsinen Groupin yhteishanke.

Ajoneuvon älykkään ohjausjärjestelmän ja varustelun toimittaa Hiab, joka on kehittänyt järjestelmää yhdessä VTT:n kanssa.

Turvallisuustyössä on mukana myös InnoTrafik ja VTT. Nokian Renkaat on mukana hankkeessa testaamassa Intuitu-sensoreilla varustettuja älyrenkaita.

Stora Enson Uimaharjun saha valmistaa mäntysahatavaraa. Samalla tehdasalueella sijaitseva Stora Enson Enocellin sellutehdas tuottaa liuko- ja havupuusellua muun muassa tekstiili- ja paperiteollisuuteen. Tehdasalueella työskentelee yhteensä noin 300 henkilöä.

Katso uusin video
Lue lisää

Mitä painopaperien jälkeen?

Stora Enso aikoo sulkea sanomalehtipaperikoneen Ruotsissa Hylten tehtaalla

Pulkkinen vastaa Stora Ensolle

Stora Enso laajentaa clt-tuotantoa Tšekissä