Metsä

Nuoret metsäkoneenkuljettajat työllistyvät hyvin – neljä viidestä valmistuneesta löysi työpaikan vuosina 2011–2019

Metsäkoneenkuljettajien ammattitaitoa arvostetaan korkealle muuallakin kuin metsäalalla. Valmistuneista vain puolet työskentelee koulutusta vastaavassa työssä.
Rami Marjamäki
Tampereen seudun ammattiopiston ensimmäisen vuosikurssin opiskelija Helena Sjöstedt harjoitteli metsätraktorin kuormausta Kurussa Ylöjärvellä viime perjantaina.

Metsäkoneenkuljettajaksi valmistuu Suomessa vuosittain noin 450 uutta ammattilaista, mikä vastaa alan työvoiman tarvetta, kertoo TTS Työtehoseuran tutkimus.

Metsäkoneenkuljettajan ammattiin viime vuonna valmistuneiden määrä oli noin 30 prosenttia suurempi kuin vuosikymmenen alussa.

Vuosina 2011–2019 valmistuneista 81 prosenttia oli TTS:n tutkimuksen mukaan työllistynyt, mutta vain 52 prosenttia työskentelee koulutustaan vastaavassa työssä metsäalalla.

Muille aloille siirtyneistä kaksi kolmannesta ei ole koskaan työskennellyt metsäkonealalla.

Yksi kolmannes muille aloille hakeutuneista oli aloittanut ensin metsäkoneenkuljettajana. Heistä noin 40 prosentin työsuhde päättyi kuitenkin koeajalla työn heikon tuottavuuden vuoksi.

Tampereen seudun ammattiopiston (Tredu) koneellisen puunkorjuun tiimivastaava, opettaja Tuomo Kivimäki kertoo, että suurin osa metsäkoneenkuljettajan opintoihin hakevista on hyvin motivoitunut.

Vuosittain joukkoon tosin mahtuu niitäkin, jotka ovat kuvitelleet työn olevan jotain muuta kuin miksi se opiskelujen alettua osoittautuu.

”Joku huomaa, ettei tämä olekaan ’mun juttu’. Muutama myös vaihtaa opintosuuntaa ammattiopiston sisällä.”

Metsäkoneenkuljettajan koulutusta Kivimäki sanoo arvostettavan korkealle monilla aloilla, missä koneita ylipäätään käytetään.

”Yksi suuri työllistäjä on maanrakennuspuoli, minne on mennyt osa meilläkin valmistuneista.”

Maanrakennusala houkuttaa hänen mukaansa varsinkin niitä, jotka vierastavat metsäkoneenkuljettajan yksinäistä työskentelyä metsässä.

”Metsässä ollaan paljon yksin. Sen sijaan maanrakennuspuolella muita ihmisiä työskentelee usein jatkuvasti ympärillä.”

Tredun metsäkoneenkuljettajakoulutukseen hakevien määrässä on ollut Kivimäen mukaan vuosittaista aaltoilua.

Nuorten perustutkinnon kaikki 32 aloituspaikkaa täyttyivät viime syksynä Tredun Metsätien toimipisteessä Kurussa Ylöjärvellä.

Koulutuksen esittelyyn peruskoulujen kasi- ja ysiluokkalaisille on Kivimäen mukaan panostettu entistä enemmän.

Yhteistyökumppaneina ovat olleet metsäkonevalmistajat Ponsse ja John Deere sekä metsäyhtiöt Metsä Group ja UPM.

”Olemme vierailleet kouluilla ja vieneet näytille oikean metsäkoneen.”

”Nuoria on haettu myös tutustumaan metsäalaan, opetusolosuhteisiin ja asuntolaan Kurussa.”

Metsäkoneenkuljettajakoulututukseen tulee Kivimäen mukaan yhä enemmän nuoria, joilla ei koneista ole aiempaa kokemusta juuri lainkaan.

Muutos on ollut suuri, jos vertaa viime vuosituhannen lopun vuosikymmenien tilanteeseen.

”Kun itse opiskelin alaa, silloin ei kai porukassa tainnut olla ketään, jolla ei olisi ollut kokemusta traktorilla ajosta. Nykypäivänä suuri osa ei ole ajanut minkäänlaisella koneella aiemmin.”

Käytännön koneopetus tapahtuu Kivimäen mukaan pääosin kahdessa vuorossa.

”Pyrimme maksimoimaan näin opiskelijoiden yksilöllistä koneaikaa.”

Ensimmäisellä vuosikurssilla tosin opiskellaan ensin yhdessä vuorossa, jotta opetushenkilökuntaa riittää opintojen tärkeään alkuvaiheeseen.

Hedelmällisin vaihe oppimisessa koittaa hänen mukaansa, kun opiskelija pääsee tekemään itsenäistä työtä hieman kauemmaksi opettajan valvovista silmistä.

”Se edellyttää kyllä opiskelijalta riittävää pohjaosaamista”, Kivimäki sanoo.

Rami Marjamäki
Metsäkoneenkuljettajan opetuksesta pääosa tapahtuu käytännön työssä metsässä. Kuvassa ovat Tampereen seudun ammattiopiston opettaja Janne Ruokonen (vas.), opiskelijat Elias Muurimäki ja Anton Kalstela sekä opettaja Tuomo Kivimäki Kurussa Ylöjärvellä.

Kiinnostavaa, paljon uutta ja yllättävääkin. Näin kuvailevat Kurussa Ylöjärvellä metsäkoneenkuljettajiksi opiskelevat opintojaan.

Pälkäneeltä kotoisin oleva Helena Sjöstedt innostui hakemaan metsäkoneenkuljettajan koulutukseen sen jälkeen, kun Tampereen seudun ammattiopiston väkeä kävi esittelemässä alaa ja opinto-ohjelmaa omalla koululla Pälkäneellä.

Metsäkoneenkuljettajan työstä hänellä ei ollut aiemmin oikein mitään käsitystä, mutta kotitilalla traktorit olivat tulleet jotenkin tutuiksi.

”Aika vähän olin itse traktoreita ajanut, mutta ajanut kuitenkin.”

Viime syksynä opinnot aloittanut Sjöstedt ei vielä ole päättänyt, onko tuleva ammatti metsäkoneenkuljettaja vai kenties joku muu.

”Voisin ehkä opiskella vielä metsäkoneenasentajaksi. Se voisi olla ihan kiinnostavaa”, Sjöstedt pohtii.

Parkanolainen Eveliina Veikkola opiskelee myös ensimmäisellä vuosikurssilla.

Hän kertoo, että koneet ovat aina kiinnostaneet.

”Metsätöistä ei ollut aikaisempaa kokemusta, mutta traktorilla olin vähän opetellut pihaa auraamaan ja kaivinkonetta vähän ajamaan.”

Opiskelua hän kuvaa kiinnostavaksi ja mukavaksi.

”Alan vaihto ei kyllä ole käynyt mielessä. Kyllä tällä alalla pysytään”, Veikkola vakuuttaa.

Toista vuosikurssia käyvä, hämeenkyröläinen Anton Kalstela sanoo opinnoissa tulleen koko ajan uutta asiaa ja aika paljon yllättävääkin.

”Kyllä motolla työskentely on yllättänyt. En osannut odottaa, mitä kaikkea työpäivään voi kuulua.”

Opintojen käytännönläheisyyttä Kalstela kehuu.

Luokassa on hänen mukaansa opeteltu esimerkiksi mittalaitteita ja alussa simulaattorityöskentelyä.

”Muuten kaikki on tehty käytännössä ja opittu metsässä.”

”Minusta näin on parempi. Ei luokassa opi samalla tavalla kuin käytännössä. Paperilla asiat voivat näyttää ihan erilaiselta kuin työelämässä metsässä.”

Kalstelalla on jo työpaikka luvassa. Ensin hänen pitää kuitenkin suorittaa tarvittava näyttö hakkuukoneenkuljettajan osaamisesta.

Rami Marjamäki
Elias Muurimäki purkaa kuormaa tienvarsivarastoon.

Lue lisää
MT PUUN HINTA
Tukki
päätehakkuu, koko Suomi
MT METSÄTILAN HINTA
Metsätilat
koko Suomi
MT PUUKAUPAN ARVIOINTI