Metsä

Ponsse jatkaa Suomen hyvämaineisimpana yrityksenä – korona-aika nosti uusia yrityksiä kärkikymmenikköön

Vähittäiskaupan ja elintarvikealan organisaatiot onnistuivat tutkimuksen toteuttaneen T-Median mukaan parhaiten vastaamaan koronatilanteeseen ja jopa ylittämään odotukset.
Heikki Sarkala
Ponsse säilytti asemansa Suomen hyvämaineisimpana yrityksenä.

Metsäkoneyhtiö Ponsse jatkaa kolmatta vuotta peräkkäin Suomen maineikkaimpana yrityksenä. Tieto selviää vuoden 2020 Luottamus&Maine-tutkimuksesta, kertoo T-Media tiedotteessaan.

Luottamus&maine-tutkimukseen vastasi kesällä 2020 yhteensä 8 974 suomalaista, jotka antoivat yhteensä 19 110 yritysarviota.

Maineikkaimpien yritysten kärkikolmikko koki muutoksen, kun Fazer nousi kolmanneksi kiilaten ohi Koneen. Kärkipaikan lunasti itselleen metsäkoneyhtiö Ponsse ja toiseksi sijoittui peliyhtiö Supercell. Suurimman nousun mainepisteissä teki kolmanneksi kivunnut Fazer.

Sijat 4.–10. menivät seuraaville yrityksille: Kone, Valio, Ikea, Finlayson, K-ryhmä, S-ryhmä ja Marimekko.

Yritykset ovat kuluvana vuonna joutuneet sopeutumaan nopeasti äkillisiin toimintaympäristön muutoksiin. T-Media huomauttaa, että nämä muutokset ja odotukset sekä niihin vastaaminen vaikuttavat yritysten maineisiin erityisellä tavalla.

Vähittäiskaupan ja elintarvikealan organisaatiot onnistuivat T-Median mukaan parhaiten vastaamaan koronatilanteeseen ja jopa ylittämään odotukset.

“Elintarvikealan ja kaupan alan toimijat joutuivat stressitestiin pandemian räjähtäessä. Kyseiset alat muodostavat yhdessä arvoketjun, joiden varassa ihmiset elävät. Erityisesti tämä ketju kuormittui yhteiskunnan sulkeutuessa”, kommentoi T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti.

Jos tarjonnasta olisi ollut pulaa tai kaupoista olisi tullut koronalinkoja, tilanne olisi Ruokolahden mukaan ollut varmasti erilainen. Nyt tavaraa kuitenkin riitti ja kaupoissa asioiminen koettiin turvalliseksi.

”Näin nopea muutos toimintaympäristössä oli näille toimijoille maineen kannalta sekä uhka että mahdollisuus. Kysymys ei ole tässä tilanteessa mistään mainetempusta, vaan absoluuttisesta suorituskyvystä, joka yrityksistä tiukan paikan tullen löytyi."

Kaikista mitatuista yrityksistä eniten mainettaan nosti Fazer.

“Näkemys Fazerista vastuullisena yrityksenä ja positiivisena yhteiskunnan jäsenenä kehittyi korona-aikana positiiviseen suuntaan poikkeuksellisella tavalla. Myös käsitykset Fazerin tuotteista ja uudistumiskyvystä kehittyivät merkittävästi”, Ruokolahti jatkaa.

K-ryhmä ja Ikea nousivat maineessaan yritysten kärkikymmenikköön ensimmäistä kertaa. S-ryhmä palasi Suomen maineikkaimpien yritysten listalle vuoden tauon jälkeen. Viime vuonna kärkikymmenikössä nähtiin vain yksi vähittäiskauppa, Lidl, joka ei mahtunut enää tänä vuonna maineikkaimpien yritysten listalle.

Julkistetut hyvä- ja heikkomaineisimmat yhtiöt valikoituivat tutkittavien yritysten joukkoon huhtikuussa 2020 toteutetun esitutkimuksen perusteella. Esitutkimuksessa 1 064 suomalaista nimesi spontaanisti kaksi mielestään erityisen hyvämaineista yritystä ja kaksi erityisen heikkomaineista yritystä. T-Media ei ohjannut valittavien yhtiöiden valintaa.

Kolmekymmentä eniten mainintoja saanutta yritystä tutkittiin tarkemmin Luottamus&Maine-mallilla, jossa yrityksen saama mainepistemäärä muodostuu kahdeksan eri osa-alueen keskiarvona: yrityksen hallinto, talous, johtaminen, innovatiivisuus, vuorovaikutus, tuotteet ja palvelut, työpaikka sekä vastuullisuus.

Heikkomaineisten listalle paluun tekivät vähittäiskaupoista Stockmann, Kärkkäinen ja H&M. Heikkomaineisten kymmenikköön mahtuivat tänä vuonna lisäksi Nokia, Nestlé, Posti, Attendo, Caruna ja Terrafame sekä tutkimuksessa heikkomaineisimmaksi noteerattu Esperi Care.

Tutkimuksen kohderyhmänä olivat 15–65-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti, poislukien Ahvenanmaa. Otos on painotettu väestöä edustavaksi sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan. Koko aineiston tilastollinen virhemarginaali on korkeintaan noin 1,09 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Lue lisää:

Ponssen Juha Vidgrén on samaa vuosikertaa kuin perheyhtiö – Vieremällä hän on yksi kyläläinen muiden joukossa

Ponsse teki kaikkien aikojen parhaan heinä–syyskuun tuloksen – kutistunut tilauskanta pakottaa tehtaan loppuvuonna yhteen vuoroon

Katso uusin video
Lue lisää

Savottajätkästä patruunaksi: Metsäkonejätti Ponssen loi mies, jolla oli sydämen sivistystä – murheistaan Einari Vidgren ei kertonut edes perheelleen

Ponsse teki kaikkien aikojen parhaan heinä–syyskuun tuloksen – kutistunut tilauskanta pakottaa tehtaan loppuvuonna yhteen vuoroon

”Ajotapa ratkaisee ja meillä on hyvät kuljettajat” – eteläsuomalaiset metsäkoneyritykset ovat olleet taloudellisesti ahtaalla

Ponssen Juha Vidgrén on samaa vuosikertaa kuin perheyhtiö – Vieremällä hän on yksi kyläläinen muiden joukossa