Metsä

Kuvanveisto vaatii pitkää pinnaa ja kolmiulotteista hahmotuskykyä

Pertti Karhunen on työstänyt puusta moottorisahaveistoksia ja reliefejä jo kolmenkymmenen vuoden ajan.
Petteri Kivimäki
Kuvanveistäjä Pertti Karhunen veistää ateljeessaan Visulahdessa moottorisahalla kuusesta ja männystä pääsääntöisesti eläinhahmoja.

Kokenut kuvanveistäjä Pertti Karhunen valmistaa moottori­sahaveistoksia ja puuhun kaiverrettuja reliefejä tilaustöinä Arktos Ateljeessaan Mikkelissä.

”Tarvitsen asiakkaalta tiedon siitä, millaisen työn hän haluaa, minkä kokoisena ja missä asennossa. Yleisimpiä moottorisahaveistoksiani ovat eläinaiheiset työt, erityisesti karhut”, Karhunen kertoo.

Kuvanveistäjä laskee tehneensä vuosien saatossa yli tuhat karhuveistosta.

”Osaan selkäytimestä ilman sen kummempaa suunnittelua veistää istuvan tai seisovan karhun – tai mihin asentoon vain sovitaan.”

”Toiseksi yleisimpiä töitäni ovat erilaisia koirarotuja esittävät veistokset.”

Keskikokoisen eläinveistoksen valmistamiseen kuluu aikaa yleensä kolmisen päivää.

”Jos aihe on itselleni uusi, piirrän hahmotelman valmiista veistoksesta paperille useammasta suunnasta. Se jää siten näkömuistiini ja auttaa hahmottamaan kokonaisuutta.”

Kolmiulotteinen hahmotuskyky on Karhusen mukaan kuvanveistäjälle tärkeä ominaisuus.

”Piirustustaidosta on myös suuresti apua, joskaan se ei ole täysin pakollista. Välttämätöntä tässä työssä sen sijaan on pitkä pinna”, kuvanveistäjä pohtii.

Karhusen mukaan on tavallista, että joskus puuveistokset epäonnistuvat.

”Pieni virheliike voi aiheuttaa tilanteen, jossa veistoksen sopivista mittasuhteista ei enää saa kiinni. Silloin puupölli lentää saunanpesään ja on vain aloitettava alusta.”

Karhusen työstämät reliefit ovat puukaiverruksia, joiden pohjana ovat kuvanveistäjän omin käsin piirtämät luonnokset.

”Puureliefi syntyy, kun piirroskuva siirretään puun pintaan kaivertamalla. Syvyysvaikutelma luodaan kaivertamalla katsojaa lähellä olevat kohteet puun pintaan ja kauempana olevat elementit syvemmälle.”

Karhunen käsittelee valmiit reliefinsä vesipetsillä tai vesi­värein.

”Moottorisahalla tehdyt veistokset menevät pääasiassa ulos, joten käytän niissä säänkestävää puunsuojakyllästysainetta.”

Pertti Karhunen nimeää oppi-isäkseen kuvanveistossa nyt jo edesmenneen kerimäkeläisen Paavo Tiihosen, joka toi aikanaan moottorisahaveiston Suomeen.

”Olin Tiihosella mestari-kisällioppilaana 1989 alkaen. Hän oli kyllä moottorisahaveiston grand old man, tyylisuunnan tärkeimpiä kehittäjiä koko maailmassa.”

Karhusen yhä käyttämät perustekniikat ovat Tiihosen oppeja. ”Toisaalta se oma kädenjälki, tyyli ja malli tehdä asioita syntyvät aina jokaiselta itseltään.”

Toinen edesmennyt kuvanveistäjämestari, Niilo Lehikoinen Punkaharjulta, opasti Karhusta reliefien maailmaan.

”Hänen opissaan olin 1990-­luvun alussa. Vaikka olen tehnyt kuvanveistoa puusta yli 30 vuotta, ei tässä hommassa ole koskaan täysin valmis. Aina voi kehittyä ja kannattaa pitää avoin mieli uusille asioille”, Karhunen kiteyttää.

Katso uusin video
Lue lisää

Pikkukylässä valetaan jättimäisiä taideteoksia herkällä otteella - Jopa kärpänen voi aiheuttaa räjähdyksen

Viime vuosisadan lopulla kädentaidoille kuului huonoa: "Suomi kaupungistui, eikä kädentaidoille ollut uudessa ympäristössä enää välttämätöntä tarvetta" – nykyään käsityöt tuovat mielenrauhaa kiireen keskelle

Lovex-bändin laulaja työskentelee puuseppänä Kangasalla – "Mieli vetää myös keikkabussin suuntaan"

Aarre: Kaj Lindgård tekee lehmuksesta jättimäisiä ihmisiä – mallin löytäminen ei ole aivan helppoa