Metsä

Kelirikkopuun kuljetus helpottuu, kun kuorma-auton renkaista lasketaan pois ilmaa

Yöpakkaset ovat viivästyttäneet kelirikon alkua useilla viikoilla Pohjois-Suomessa.
Kari Lindholm
Metsähallitus ajattaa puut yöpakkasen kohmettaman metsätiestön varsilta yöllä ja varhain aamulla. Tarkoituksena on suojella tiestöä uraantumiselta.

Pohjois-Suomen napakat yöpakkaset ja sateettomuus ovat jatkaneet kevään korjuukautta ja auttaneet metsätiestön ajokunnossa pysymisessä.

Pakkanen on viime viikkoina hidastanut lumen sulamista öisin, ja tuuli puhaltanut tien pinnat kuiviksi päivisin, joten kelirikon alku on siirtynyt usealla viikolla tavanomaisesta.

”Yöpakkasista on ollut apua. Kun puut ajetaan metsästä yöllä tai varhain aamulla, tiestö kärsii mahdollisimman vähän”, Metsä­hallituksen Metsätalous Oy:n hankintapäällikkö Juha ­Pyhäjärvi Rovaniemeltä kertoo.

Valtion maiden puunkuljetusurakoissa on mukana säädettävillä rengaspaineilla (CTI) varustettuja puutavara-autoja, joilla on lupa liikennöidä myös painorajoitetulla tiestöllä.

”Kun renkaista lasketaan ilmaa, renkaiden tiehen osuva alue pitenee ja levenee, jolloin pintapaine vähenee”, tukkikuormaa Rovaniemen Perttausjärveltä noutava William Karvonen Yli-Iistä selvittää.

Pyhäjärven mukaan säädettävät rengaspaineet ovat kelirikkoaikana keskeisessä roolissa paitsi yleisen tiestön suojaamisessa raskaiden kuormien aiheuttamilta vaurioilta, myös metsätiestön säästämisessä urapainanteilta.

”CTI-autot jopa tasoittavat uria tien pinnalta.”

Lapissa Metsähallituksen hakkuut ovat yhä käynnissä kesäkorjuukelpoisissa leimikoissa, ja kelirikkoseisokkia ennakoidaan vasta toukokuun lopulle.

”Tällä hetkellä puuta korjataan puolimetrisen teräshangen päältä”, sanoo Pyhäjärvi.

Kylmä sää on auttanut myös Pohjois-Suomen yleistä tiestöä, joka on säilynyt tavallista paremmassa ajokunnossa ajankohtaan nähden. Lapissa kelirikko alkaa tavallisesti jo huhtikuun puolivälissä ja voi kestää sääolosuhteista riippuen jopa kesäkuun lopulle.

”Tällä hetkellä tiestön rungot ovat vielä jäässä viime syksyn sateiden ja talven pakkasten jäljiltä. Kelirikkotilanne vaikeutuu siinä vaiheessa, kun rungot alkavat kunnolla sulaa”, Lapin ely-keskuksen aluevastaava Eero Kenttälä kertoo.

Kenttälän mukaan paino­rajoitetun yleisen tiestön osuus on tänä keväänä suhteellisesti suurin Lapin, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa. Ely on ennakoinut Lapin kelirikosta paikoitellen vaikeaa.

Metsätalous Oy on satsannut metsätiestönsä kuntoon, ja yhtiön kesäajokelpoiset metsätiet kestävät ajon 76 tonnin liikennekuormilla. Metsähallituksen huolena ovat ne yleiset tiet, joiden kunto on päästetty rapistumaan.

”Puunkuljetuksen suurimmat haasteet tulevat olemaan jatkossa vähäliikenteisellä tiestöllä, jonka peruskunnostusta on lykätty jopa vuosikymmenillä”, Juha Pyhäjärvi sanoo.

Pyhäjärvi arvioi, että näistä oman onnensa nojaan jätetyistä tieosuuksista voi tulla jatkossa puunkuljetusten pullonkaula, mikäli niiden kunnossapitoon ei ruveta kiinnittämään huomiota.

Tienrakennuksen asiantuntijan, vesilahtelaisen ­Risto Juopperin mukaan jokakeväisessä kelirikossa ja myös syyskelirikossa kysymys on ennen kaikkea tienpidon laiminlyönneistä, joita on jatkettu pitkään.

”Ojien ja tierumpujen toimimattomuus, tienvarsien vettä sitova lehtipuusto sekä yleisen tiestön runsaat päällystevauriot aiheuttavat vähitellen tien runkorakenteiden vettymisen, mistä seuraa kyllä ongelmia”, Juopperi huomauttaa.

Katso uusin video: Kaikkia keinoja kokeillut metsänomistaja kehitti oman hirvenkarkotusliemen
Lue lisää

Aarre: Saarissa hakkaaminen ja puiden pois kuljettaminen on kallista – metsänomistajan puukauppatili jää pienemmäksi kuin mantereella

Yle uutiset: Maahan tulevien pakollisiin terveystarkastuksiin muutoksia Lapissa: kahden viikon takaisella koronarokotteella vapautuu testistä

Yle uutiset: Metsähallitus kulottaa metsää Savonrannalla – töiden aikana voi esiintyä runsaasti savua

Yle uutiset: Lappiin on myönnetty yli miljoona euroa tulvariskien hallintaan ja vesistöjen parannukseen