Metsä

Aarre: Puutavararekan kuljettajan työ on kilpajuoksua kellon kanssa – yrittäjä kustantaa myöhästymiset itse

Aurinko nousee, ja pinon kuormaukseen ja ajoon tehtaalle on aikaa tunti. Aarre hyppäsi kuljetusyrittäjä Kimmo Villmanin kyytiin ja jututti kokenutta yrittäjää alan haasteista.
Risto Jussila
Metsäkoneen kuljettaja kuormaa puut tien varteen aina niin, että pinon toinen pää on suora. Tällä tavoin kuormanippujen toiset päät saadaan suoriksi myös autossa.

”Näin ei voi jatkua. Puunjalostuslaitosten puuhuollon järjestämisessä on parantamisen varaa. Me kuljetusyrittäjät joudumme ajoittain kustantamaan sen, että tehtaat saavat puunsa aikataulujen mukaan.”

Toimitusjohtaja Kimmo Villman esittää näkemyksensä leppoisasti mutta päättäväisesti. Kuljetus Villman Oy:llä on ajossa yli kaksikymmentä rekka-autoa, ja myös yrittäjä itse ajaa.

”Perille tehtaalle tai sahalle pitää usein tulla noin tunnin tarkkuudella. Jos myöhästyy, uutta purkuvuoroa voi joutua odottamaan useamman tunnin. Näin pitkä rekan seisottaminen aiheuttaa kuljetusyrittäjälle kohtuuttomia tappioita.”

Villmanin mukaan puoli tuntia on maksimiaika, jonka rekka voi viipyä tehtaalla.

Purkuvuorolle pääsee, kun ei myöhästy. Se on kuitenkin helpommin sanottu kuin tehty.

”Otamme säät ja kelit huomioon. Varaudumme olosuhteisiin. Eteen tulee kuitenkin tilanteita, joihin ei voi täysin varautua”, Villman muistuttaa.

Yhdistelmä täydessä lastissa nosturin kanssa voi painaa noin 76 000 kiloa. Kuorman koko on noin 55 kiintokuutiota. Aikatauluissa pysyminen tällaisella lastilla on haastavaa.

Lumisade, liukkaus, kelirikko ja sulan maan aikana metsäteiden pehmeys märkinä aikoina voivat aiheuttaa yllätyksiä. Joka talvi ainakin yksi perävaunu kaatuu jäisillä teillä, joskus myös auto. Kiinni jääminen on tavallista.

Autotkaan eivät ole täydellisiä, vaikka olisivat tuliteriä. Aina voi jotakin mennä rikki. Hidasteita voi aiheuttaa erityisesti auton oma ajotietokone. Se seuraa muun muassa päästöjä ja voi rajan ylittyessä pudottaa tehot tai kieltää ajamisen. Sähkölaitteita on paljon ja järjestelmä hyvin vikaherkkä.

Myös muu tieliikenne saattaa aiheuttaa viivästyksiä.

”Ongelmat konkretisoituvat tehtaan tai sahan portilla. Jos myöhästyy aikataulusta, pitää odottaa kuorma päällä uutta purkuvuoroa”, Villman harmittelee.

Hänen mielestään kuljetusyrittäjä ei voi olla se, joka toimii ketjussa joustavana lenkkinä ilman asianmukaista korvausta siitä.

Lue koko juttu Kuljetus Villmanista Aarteen sivuilta ja katso myös video, jolla Kimmo Villman tekee puukuormaa ja ajaa puunkuljetusautoa.

Katso uusin video
Lue lisää

Tämä näyttävä puutavara-auto putsasi festareiden palkintopöydät viime vuonna – Vihreä kobra kiskoo nyt tukkeja Pohjanmaalla

Koneviesti: Tukkirekkaan mahtuu 3 nippua puuta – hinaaja voi vetää puulautassa lähes 2 000

Yhteistyöllä eroon tyhjistä puurekoista

Kuljetusyrittäjä kaipaa tienpitoon tasaista laatua – "Tuntuu siltä, että halvin on paras, kun urakoitsijat vaihtuvat ja aliurakoitsijat kilpailutetaan tiukasti"