Metsä

Pohjoisen junakuljetukset tehostuvat – veturin parempi vetokyky mahdollistaa neljänneksen suuremman puukuorman

Vectron-sähköveturi vetää perässään viisi vaunua enemmän kuin aiemmin Patokangas–Kemin rataosuuden raakapuukuljetuksissa.
Juho Kuva
Vectron-sähköveturi vetää perässään 27 raakapuuvaunua. Se on viisi vaunua enemmän kuin aiemmin Patokangas–Kemin rataosan raakapuukuljetuksissa.

Vectron-sähköveturit aloittivat alkuviikosta säännöllisen liikennöinnin Pohjois-Suomen raakapuuliikenteessä, tiedottaa VR Group.

Veturit liikennöivät Patokangas–Kemi-rataosuudella. Niiden paremman vetokyvyn ansiosta raakapuujunien kokoa on voitu kasvattaa.

Parempi vetokyky mahdollistaa VR Groupin mukaan noin 23 prosenttia suuremmat raakapuukuljetukset samalla junamäärällä kuin aiemmin.

Noin kolmannes VR Transpointin liikenteestä on raakapuuta.

"Eri kuljetusmuotojen välinen kilpailu kovenee ja uusia tehokkaita ratkaisuja tarvitaan. Junakoon kasvu tuo tehokkuutta kuljetuksiin. Pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa samalla junamäärällä tai ajamaan vähemmän junia saman puumäärän kuljettamiseksi. Uusien veturien myötä entistä suurempi osa tavaraliikenteestä voidaan hoitaa ympäristöystävällisellä ja energiatehokkaalla sähkövedolla", VR Transpointin myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

Vectron-sähköveturi vetää perässään 27 raakapuuvaunua. Se on viisi vaunua enemmän kuin aiemmin saman rataosan raakapuukuljetuksissa.

VR Groupin mukaan lisätehokkuutta raakapuukuljetuksiin tuo myös suoraviivainen kuljetusketju ilman välikäsittelyjä.

"Lapin raakapuuliikenne on niin sanottua pendeliliikennettä, jossa vaunurunko liikkuu edestakaisin raakapuuterminaalin ja tehtaan välillä. Nopean vaunukierron ansiosta kuljetusketju voidaan hoitaa yhdellä veturilla alusta loppuun ja erillisiä dieselvetureita ei tarvita", VR Group havainnollistaa tiedotteessaan.

"Tavoitteemme on kehittää puukuljetuksia ilmastokestävämmiksi ja taloudellisemmiksi. Pitkät junat ja tulevaisuudessa ehkä myös leveämmät puutavaravaunut mahdollistavat kuljetuskertojen harventamisen. Rautatiekuljetukset ovat meille etenkin Lapissa merkittävä puunkuljetusmuoto, jonka kehittämiseen panostamme", kertoo Metsähallitus Metsätalous Oy:n asiakkuusjohtaja Heikki Kääriäinen.

VR Group kertoo tilanneensa Siemensiltä kaikkiaan 80 uutta energiapihiä ja tehokasta veturia. Niiden sarjavalmistus on alkanut ja koko kalustoerä toimitetaan vuoteen 2026 mennessä.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

VR Transpoint hankkii 200 uutta raakapuuvaunua – vastaa metsäteollisuuden kasvaneeseen kysyntään

Nurminen Logistics löysi junilleen Kiinaan kysyntää: "Metsäteollisuuden täsmäkuljetukset pelaavat"

VR testaa uusittua rataverkkoa Äänekosken biotuotetehtaan kuljetuksia varten

MT PUUN HINTA
Tukki
päätehakkuu, koko Suomi
MT METSÄTILAN HINTA
Metsätilat
koko Suomi
MT PUUKAUPAN ARVIOINTI