Metsä

Taksit valuneet maaseudulta kaupunkeihin

Kuluttajille taksialan vapautuminen näyttäytyy kielteisessä valossa.
Jaana Kankaanpää
Osa maaseudun takseista on lopettanut tai siirtynyt kaupunkeihin taksialan vapautumisen jälkeen. Kuva Savitaipaleelta parin vuoden takaa.

Vuosi sitten muuttunut taksilaki on tuonut kuluttajille enemmän ikäviä kuin myönteisiä yllätyksiä. Yksi muutoksen vaikutus on, että monet maaseudun taksiyrittäjät ovat joko lopettaneet tai siirtyneet kaupunkeihin.

Ennen uudistuksen toteutumista noin neljännes kuluttajista suhtautui taksialan vapauttamiseen myönteisesti. Liikenneministeriön omissa odotuksissa uudistuksen odotettiin lisäävän taksin käyttöä.

Toisin kävi.

Taksiliiton kyselyn mukaan suurin osa kuluttajista suhtautuu nykytilanteeseen kielteisesti. Ministeriön odottama taksien kysynnän kasvukin on jäänyt haaveeksi.

"Valitettavasti kuluttajien kielteinen suhtautuminen näkyy myös taksin käytössä. Taksin käyttöä on lisännyt 3 prosenttia kuluttajista, mutta sitä on vähentänyt 22 prosenttia", toteaa toimitusjohtaja Timo Koskinen Taksiliitosta.

Taksialan vapautuminen on tuonut alalle uusia yrittäjiä. Samaan aikaan vanhoja on kuitenkin poistunut alalta.

Taksialaa ihmetyttää, ettei uusien yrittäjien tulo näy arvonlisäveron kertymässä. Yksi syy siihen voi olla, ettei taksissa tarvitse enää olla taksamittaria.

Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen on erityisen huolissaan harmaasta taloudesta. Hänen mukaansa räikeimmissä tapauksissa uudet yrittäjät jättävät yhteiskunnalliset velvollisuudet hoitamatta ja vaihtavat sen sijaan jatkuvasti Y-tunnusta.

"Tiedän tapauksia, joilla on jo kolmas Y-tunnus käytössä vuoden sisällä."

Alalle on tullut myös takseja, joissa käy vain käteinen ja kuitit kirjoitetaan vaadittaessa ruutupaperille. Matkan hintakin voi olla yllätys.

"Kuljettajilta tulee palautetta, että asiakkailla on aitoa pelokkuutta taksin käytöstä. Yksi tärkeimmistä tehtävistä on kuluttajien luottamuksen palauttaminen."

Taksilain muutoksen ongelma kärjistyvät maaseudulla. Autot ovat valuneet sieltä kasvukeskuksiin.

Esimerkiksi Iitissä oli ennen uudistusta 8 taksiyrittäjää. Uudistuksen jälkeen heistä puolet on siirtynyt lähikaupunkeihin.

Samaan aikaan uusia taksilupia on myönnetty kolme. Kukaan ei kuitenkaan tiedä, missä kyseiset autot ja yrittäjät ovat.

"Ei ole edes tiedossa, onko heillä koskaan aikamustakaan aloittaa ajoja", toteaa Koskinen.

Kuntien taksitarpeet ja kela-kuljetukset ovat oma lukunsa. Niiden järjestämisessä taksiala tarjoaa yhteistyötä.

Pentikäinen muistuttaa lopuksi, että uudistuksen vaikutukset eivät ole olleet pelkästään kielteisiä.

Yritykset ovat hyödyntäneet vapautta siitä, että voivat ajaa missä ja milloin itse haluavat.

"Monille maaseudun taksiyrittäjille esimerkiksi yöpäivystysten loppuminen on tullut helpotuksesta. Välillä ne olivat pelkkä kansalaisvelvollisuus, joista ei tullut euron euroa."

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Maaseudun takseille kysyntää

Kolmen opiskelijan yritys haki taksiin anniskeluoikeuksia – aluehallintovirastolta ei herunut lupaa

MTK:n elinkeinojohtaja haukkuu taksamittarikeskustelun: "Voisi verrata siihen, että puhelinkoppeja ja lankapuhelimia vaadittaisiin takaisin"

MT PUUN HINTA
Tukki
päätehakkuu, koko Suomi
MT METSÄTILAN HINTA
Metsätilat
koko Suomi
MT PUUKAUPAN ARVIOINTI