Metsä

Ylä-Lapin hakkuukiista puolitti jättirekan ajot – kustannussäästöä hakeva yhtiö on joutunut vähentämään kalustoa ja henkilökuntaa

Metsähallitukselle puuta kuljettavan Ketosen Kuljetus Oy:n jättirekan ajot romahtivat alle puoleen Ylä-Lapin hakkuukiistojen ja sellupuun kysynnän vähenemisen takia.
Kari Lindholm
33 metrin mittaisen jättirekan tilantarve käännöksissä on jonkin verran suurempi kuin perinteisellä siirtoautolla. Suuremman massan takia pysähtymismatka on pidempi talvikelillä.

Metsähallituksen ja Ylä-Lapin porosaamelaisten välinen kiista valtionmaiden hakkuista sekä VR:n puutavaraterminaalien täyttyminen sellupuun kysynnän heikentyessä ovat vähentäneet ajoja lappilaisilta puunkuljettajilta.

Metsähallitukselle urakoiva rovaniemeläinen Ketosen Kuljetus Oy investoi 104 tonnin ja 33 metrin HCT (High Capasity Transport) jättirekkaan vuonna 2015 Metsähallituksen aloitteesta.

”Viisivuotinen kuljetussopimus on katkolla ensi kesänä, eikä tulevasta ole tietoa”, sanoo Ketosen Kuljetuksen toimitusjohtaja Teemu Ketonen.

Ketonen kertoo, että yhtiön puunkuljetukset Ylä-Lapista ja sitä myötä myös liikevaihto ovat pudonneet alle puoleen viimeisten kahden vuoden aikana. Kustannussäästöä hakeva yhtiö on joutunut vähentämään kalustoa ja henkilökuntaa.

Palkkalistoilla on vielä kuusi kuljettajaa. Osa kuljettajista jouduttiin irtisanomaan, osa hakeutui muihin töihin alan huonojen työllisyysnäkymien takia. Edes vireillä olevat sellutehdashankkeet Pohjois-Suomessa eivät ole näkymiä kohentaneet.

”Jouduimme luopumaan muun muassa Rovaniemellä sijainneesta autohallistamme. Sen ylläpito olisi tullut liian kalliiksi nykyisellä liikevaihdolla.”

SKAL:n kuljetusbarometrin mukaan metsäalan kuljetukset ovat vähentyneet touko-elokuussa. Kuljetettava on vähentynyt 58 prosentilla ja liikevaihto laskenut 63 prosentilla. Kuljetusmäärien lasku näkyy selvimmin Kaakkois- ja Pohjois-Suomessa.

Teemu Ketonen toteaa, että syksyn ja alkutalven näkymät ovat erityisen heikot paitsi pitkittyneen hakkuukiistelyn takia myös siksi, että VR:n raakapuuterminaalit ovat syksyn edetessä täyttyneet, ja puunkuljettajille on asetettu puuntuontirajoituksia.

Rajoitusten takia Ketosen Kuljetuksen HCT auto eli ”Jätti” kuljettaa Rovaniemen terminaaliin vain yhden sellupuukuorman vuorokaudessa kahden kuorman sijasta. Tilanne on erikoinen.

”Yleensä junalle ajetaan tavaraa kovalla kiireellä ennen syksyn kelirikkoa. Joko tehtailla on huoltoseisokkeja tai sitten selluvarastot ovat täyttyneet”, Ketonen arvioi.

Jättirekan lisäksi yhtiöllä on kolme muutakin puutavara-autoa, joilla ajetaan puuta sahoille.

Jätti tuo tarkkaa taloutta vaalivalle yhtiölle säästöjä, mistä on hyötyä etenkin nyt, kun ajot ovat vähentyneet radikaalisti.

Jätin kyytiin mahtuu 20 tonnia enemmän puuta kuin perinteiseen 76 tonnin autoon. Tavallisella siirtoautolla hyötykuorma on 55 tonnia, HCT-autolla 76 tonnia. Kuljettajien palkkakustannukset ovat molemmilla autoilla suunnilleen samat.

”HCT:n polttoainekustannukset ovat pienemmät kuljetettua tonnia kohti, mutta rengas- ja huoltokustannukset ovat suuremmat. Autojen hankintahinnoissa ei ole suurta eroa. Vuotuinen kustannussäästö noin 30 prosenttia HCT:n hyväksi”, Ketonen vertaa.

Toimitusjohtaja ei katso hyvällä Suomen hallituksen aikeita polttoaineverotuksen kiristämiseen dieselpolttoaineen osalta.

”Suomessa tavara liikkuu kumipyörillä. Dieselin kallistuminen kertautuisi tuotteiden hintoihin ja heikentäisi kuljetusalan kannattavuutta.”

Kuljettajan kannalta jättirekka on hyvin pitkälti samanlainen ajettava kuin perinteinen puutavara-auto. 33-metrisen yhdistelmän kääntösäteen ja perävaunun liikeradat oppii

nopeasti. Talvikelillä Jätin pysähtymismatka on pitempi suuremmasta massasta johtuen.

”Perässä on pitkästä kuljetuksesta kertova keltainen kyltti. Jätin ohittaminen kestää muutaman sekunnin pidempään verrattuna normaalimittaiseen yhdistelmään.”

Ketosen Kuljetuksen HCT-lupa on katkolla vuodenvaihteessa. Yhtiö on hakenut Trafilta uutta lupaa jättirekan käytön jatkamiseksi.

Kari Lindholm
”Syksyn ja alkutalven näkymät ovat puunkuljettajille poikkeuksellisen huonot”, sanoo Ketosen Kuljetus Oy:n toimitusjohtaja Teemu Ketonen Rovaniemeltä. Taustalla näkyy yhtiön 104 tonnin jättirekka ja kuljettaja Aki Suoraniemi, joka valmistautuu kuorman purkuun.
Aiheeseen liittyvät artikkelit

Liperiläinen Erno Talvela huoltaa ja korjaa maatalouskoneet sekä rakentaa erilaisia itse suunnitelmiaan rautarakenteita

Esko-Juhani Tennilä kritisoi vasemmistoliiton ministerivalintoja alueellisesta yksipuolisuudesta: "Karvalakit päähän ja Helsinkiin perkele"

Vauvasta yrittäjäksi? Tänään syntyville jaetaan yrittäjäopas jo synnytyssairaalassa

MT PUUN HINTA
Tukki
päätehakkuu, koko Suomi
MT METSÄTILAN HINTA
Metsätilat
koko Suomi
MT PUUKAUPAN ARVIOINTI