Kolumnit

Kymmenen myyttiä autokaupasta

Niklas Holmberg
Kolumnit 10.10.2018

Automyyjät ovat lähes poikkeuksetta mukavia tyyppejä. Osa heistä ymmärtää jotain kaupanteosta ja jotkut jopa hyvästä asiakaspalvelusta.

1. Auto on aina huono sijoitus

Olen kerran onnistunut myymään auton voitolla. Mitsubishi Lancerin arvo nousi kesän 2007 aikana sadalla eurolla. Porsche 911 on ollut hyvä sijoitus jopa Suomen pienillä markkinoilla. Maailmalla klassikko-Ferrarit päihittävät pörssi-indeksit mennen tullen.

2. Kaikki uudet autot ovat samanlaisia

Kaikki uudet autot ovat hyviä. Ominaisuuksiltaan ja teknisiltä ratkaisuiltaan ne ovat kuitenkin hyvin erilaisia. Esimerkiksi 80-luvulla autot olivat paljon enemmän toistensa kaltaisia.

3. Uuden auton putoaa arvo puoleen, kun sen ajaa kaupasta ulos

Ehkä jollain Bentleyllä, jolle ei ole Suomessa ostajaa. Tavallisen perheauton hinta tippuu suunnilleen saman verran kuin siitä saa alennusta ohjehinnasta.

4. Myymällä auton suoraan yksityiselle saa paremman hinnan

Vain teoriassa. Ihmiset ovat kuitenkin yllättävän valmiita maksamaan liikkeen palvelusta. Varsinkin uudehkon auton myyminen suoraan yksityiselle on hankalaa, hidasta ja hinta jää usein alle markkinahinnan.

5. Uuden sijasta kannattaa ostaa vähän käytetty

Autoliikkeet pitävät uudenkarheiden vaihtoautojen pyyntihinnat hyvin lähellä uusien vastaavien hintaa. Uuteen autoon taas saa aina alennuksia, kampanjatarjouksia tai kylkiäisiä. Monesti käytetyn hinnalla saa uuden.

6. Käteisellä saa parhaan tarjouksen

Näin oli ennen, kun lainaraha oli tiukassa ja korot pilvissä. Nykyään maailma pyörii velaksi ja autokauppa saa provision jokaisesta myymästään rahoitussopimuksesta. Autotehtaat kustantavat nollakorkoisia autolainoja, joita on tarjolla jopa kuudeksi vuodeksi. Sellainen muuten kannattaa ottaa ja maksaa loppuun asti. Rahoitusyhtiön onneksi useimmat vaihtavat autoa ja autolainaa monta kertaa sillä välillä.

7. Auto kannattaa vaihtaa uuteen kolmen vuoden välein uuteen

Halvin vaihtoehto on ostaa uusi auto luotettavalta merkiltä ja ajaa sillä 20–30 vuotta. Muuten kaikki riippuu siitä, minkälaisen vaihtokaupan onnistuu saamaan. Riippuen automallien kysynnästä, autoliikkeiden kampanjoista ja ostajan pelisilmästä yhtä hyvän kaupan voi tehdä puolen tai viiden vuoden välein.

8. Automyyjät ovat alan parhaita asiantuntijoita

Automyyjät ovat lähes poikkeuksetta mukavia tyyppejä. Osa heistä ymmärtää jotain kaupanteosta ja jotkut jopa hyvästä asiakaspalvelusta. Myymistään tuotteista myyjät ovat yleensä kuitenkin pihalla kuin lumiukot. Vielä vähemmän tietoa löytyy verotuksesta ja autoalan lainsäädännöstä.

9. Tarjousten kysely eri autoliikkeistä on ajan tuhlaamista

Sitkeys palkitaan. Vaikka vaihtoauto olisi tavallisin mahdollinen, hyvityksissä voi olla tuhansien eurojen eroja. Harvinaisemmalla autolla ero voi olla kymmeniä tuhansia. Merkkiä ja liikettä vaihtava saa usein paremman kaupan kuin uskollinen asiakas.

10. Ilmastonmuutos ja kaupungistuminen lopettavat autokaupan Suomesta

Suomessa on kaksi kertaa niin paljon autoja kuin 80-luvun lopulla. Joka päivä myydään noin 300 uutta ja tuodaan runsaat 100 käytettyä autoa.

Jos ihmiset todella halutaan saada vaihtamaan autonsa sähköisiin, pitää autokaupan käydä tulevina vuosina vielä ihan eri kierroksilla.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT