Kolumnit

Kuoleeko suomalainen media?

Mikael Pentikäinen
Kolumnit 09.10.2015

Mikael Pentikäinen: Valtiovallan pitää kantaa vastuunsa kansallisesta mediasta.

Pari viikkoa sitten Talouselämä (25.9.) kysyi näyttävästi, kuoleeko Suomen media ja ilmestyykö meillä lehtiä vielä kymmenen vuoden kuluttua.

Kysymys on tärkeä. Itse uskon, että media ei kuole ja lehtiäkin ilmestyy myös 2025.

Talouselämän vertailussa mediayhtiöiden kärkipaikkaa piti Maaseudun Tulevaisuutta kustantava Viestilehdet. Se on kelpo saavutus.

Hyvä kehitys on jatkunut tänäkin vuonna. Olemme tästä kiitollisia. Se on lukijoiden luottamuksen hedelmä.

Samalla olemme tietoisia siitä, ettei eilisen menestys kanna kauas tulevaan. Pitää tiivistää kehitystyötä.

Olin alkuviikosta maailman sanomalehtialan WAN-Ifran tapahtumassa Hampurissa.

Ilmassa oli huolia. Uusin on mainostorjunta (adblocking), joka poistaa verkkopalveluista mainokset.

Ilmiö leviää nyt kulovalkean lailla. Kokouksessa arveltiin, että se vie tänä vuonna maailman kustantajilta mainostuottoja 22 miljardia dollaria.

Mainostorjuntaa käyttää jo 200 miljoonaa netin käyttäjää, Suomessakin jo lähes viidennes. Asiasta ei paljon kirjoiteta, koska tieto lisää tautia.

Ilmiö on seuraus ärsyttävistä mainoksista ja hitaista palveluista. Kun mainokset poistetaan, sivusto voi nopeutua merkittävästi.

Mainostorjunta iskee lujimmin verkkosivuihin, jotka elävät mainoksista. Suomessa isku on kovin iltapäivälehtiin ja MTV3:een. Vuodessa voi hävitä 5-15 prosenttia tuloista.

Globaalisti tauti uhkaa eniten Googlea. Siksi tautia ruokkii erityisesti sen paha kilpailija Apple.

Ilmiö korostaa verkon sisältötuottoja. Jos nettiaikana haluaa pysyä hengissä, on tärkeää saada tuottoja sekä lukijoilta että mainostajilta.

Mediataivaan uusi myrsky korostaa valmistelua, jota hallitus tekee kansallisen median pelastamiseksi.

Valtiovallan pitää kantaa vastuunsa kansallisesta mediasta. Terveessä kansanvallassa vallalla pitää olla vahti.

Valtiovallan keinot ovat kuitenkin rajalliset. Teknologiavetoinen mediamurros on niin raju, ettei valtio voi antaa kuin kivunlievitystä.

Kansainvälisen media­pelin herruus on Applen, Face­bookin ja Googlen kaltaisilla yhtiöillä, joiden johtajilla on enemmän valtaa kuin pienen maan pääministerillä.

Mitä valtiovalta voi tehdä?

Se voi alentaa tilausten arvon­lisäveroa. Erityisen tärkeää se on digitilausten osalta, joiden vero on kovempi kuin perinteisen printin.

Se voi vähentää mainonnan rajoituksia, jotka kansainväliset toimijat voivat ohittaa.

Se voi edistää verorahoitetun Yleisradion ja yksityisen median yhteistyötä esimerkiksi vapauttamalla Ylen sisältöjä muulle medialle, mikä antaa tilaa erilaistua ja vähentää vastakkainasettelua.

Se voi patistaa Postia ja lehtiä jakeluyhteistyöhön, jotta tilaajien ja kirjeiden lähettäjien ei tarvitsisi maksaa tehottomasta jakelusta.

Erittäin tärkeää olisi myös saada talous kasvuun, joka lisää mainontaa ja mahdollisuuksia ostaa mediapalveluita.

Minkälainen media voi menestyä nykymaailmassa?

Tärkeää on tarjota eri kanaviin ainutlaatuista ja tarpeellista sisältöä, jonka lukeminen yhdistää ja luo identiteettiä.

Tärkeää on myös vahva tarkoitus. Tällä lehdellä se on kirkas: pitää Suomen maaseudun puolta. Tehtävä on tärkeämpi kuin ehkä koskaan.

Siksi teemme kovasti työtä painetun ja digitaalisen lehden kehittämiseksi.

@jmpentikainen

Aiheeseen liittyvät artikkelit