Kolumnit

Liike päämäärää tärkeämpi

Jarmo Palokallio
Kolumnit 07.12.2011

Jarmo Palokallio:”Valtio syyllistää lypsylehmänsä.”

Liikenneministeri Merja Kyllönen on syytänyt uusia ehdotuksia vauhdilla, jossa muut eivät tahdo pysyä perässä. Mukaan mahtuu sekä osumia että täydellisiä huteja.

Osa ehdotuksista lienee syntynyt nopeasti. Jopa niin nopeasti, että kuulijalle on jäänyt epäilys, ettei niitä ole kovin syvällisesti harkittu.

Siksi vain harva liikenneministerin tähän mennessä ilmoille tuoma aivoitus näyttää oikeasti etenevän. Ilmeisesti liike on päämäärien saavuttamista tärkeämpää.

Aavistus tulevasta saatiin heti Kyllösen kauden aluksi. Hän ilmoitti olevansa itse valmis lapioimaan talvella lunta junanraiteilta, jos VR ei itse siihen pysty. Melkein voisin lyödä vetoa, että sen hän myös toteuttaa, kunhan maahan saadaan lunta.

Sen jälkeen ministeri on ehtinyt ehdottaa muun muassa nollalinjaa alkoholin käyttöön. Siinä hän on hyvällä asialla. Alkoholi ja liikenne eivät kuulu yhteen.

Ehdotus kuitenkin tyrmättiin lennossa. Ilmeisesti nykyistä tiukemman rajan valvontaa pidettiin teknisesti mahdottomana.

Kyllösen seuraava heitto oli kaikkia autoja koskeva satelliittiseuranta, joka mahdollistaisi liikenteen uudenlaisen rahastamisen. Ministeri tosin vakuutti, että seuranta ei toisi autoilijoille lisärasitusta, vaan se kohdistaisi nykyisen rasituksen uudelleen.

Sitä on varsin vaikea uskoa. Satelliittiseurantajärjestelmän rakentaminen ja seurantahärveleiden asentaminen autoihin maksaa. Ja se kaikki rokotetaan taatusti autoilijoilta entisten maksujen lisäksi.

Innokkaimmin seurantaa ajavat konsultit, jotka näkevät hankkeessa uuden uskomattoman rahastusmahdollisuuden. Kaikki tietävät, että valtion hankkeilla on tapana paisua hallitsemattomasti.

Konsultit taputtavat karvaisia käsiään juuri uuteen teknologiaan liittyvistä toimeksiannoista. Sellaisista voi kirjoittaa aivan millaisia laskuja tahansa, koska maksajalla ei ole hajua siitä, mitä hän on tilannut ja mistä hän maksaa.

Riemu Kyllösen jääräpäisyydestä on suurta myös elektroniikkafirmoissa. Ne lobbaavat voimakkaasti satelliittiseurannan puolesta.

Järjestelmän rakentamisessa ja ylläpidossa riittää työtä. Myös kolmeen miljoonaan autoon asennettava seurantalaite pyörittää tehtaita, vaikka laitteen hinta jäisi asennettuna esimerkiksi 100 euroon autolta. Siitäkin irtoaisi 300 miljoonan euron liikevaihto, josta suurin osa puhdasta voittoa.

Ministerin lupaus, ettei uusi tiemaksu maksa autoilijoille ylimääräistä, pitää jättää omaan arvoonsa. Samoin käynee hurskaan toivomuksen siitä, että samassa yhteydessä katsotaan koko autoilun hinnoittelu uusiksi.

Siinä pelissä lobbarit vaihtuvat toisiin. Autojen maahantuojat ovat jo pitkään halunneet kääntää verotuksen painopisteen auton hankinnasta sen käyttöön.

Ensimmäiset askelet siihen suuntaan on jo otettu, mutta nyt on luvassa takapakkia. Valtio kiristää jatkossa autoilijoilta lisää rahaa, ja se kattaa auton hankinnan, ylläpidon ja käytön.

Kattavan seurantajärjestelmän rakentamisen jälkeen rahastus ei taatusti vähene. Autoilijoiden kupeesta kaivetaan aina kaikki ylimääräinen pois, eikä se siitä uusilla järjestelmillä muuksi muutu.

Kaiken lisäksi valtio vielä syyllistää lypsylehmänsä. Siinä keppihevosena ovat ympäristösyyt.

Eikä siinä mitään, turhaa liikkumista kannattaa välttää. Samaan vaikutukseen pääsisi tosin ilman kallista satelliittiseurantaa. Nimittäin polttoaineen hintaa tarpeen mukaan muuttamalla.

Aiheeseen liittyvät artikkelit