Kolumnit

Valio on noussut kanveesista

Mikael Pentikäinen
Kolumnit 16.10.2015

Mikael Pentikäinen: "Moni iso asia on Valiolta edelleen ratkomatta."

Valio on kokenut viime vuosina kovia: pakotepolitiikka sulki tärkeimmän vientimarkkinan Venäjän ja vei satoja miljoonia myyntiä, markkinaoikeus määräsi 70 miljoonan sakon, johto lähti ja paine kilpailijoiden ja kaupan taholta on kasvanut.

Iskut ovat pakottaneet yhtiön pudottamaan tuottajahintoja ja saneeraamaan. Maitojätti on ollut polvillaan.

Valio on iso yritys, jolla on vahva tase. Siksi se on kestänyt historiallisia iskuja.

Viime aikoina Valio-leiristä on alkanut kuulua parempaa.

Ensin muutamat valiolaiset osuuskunnat nostivat tuottajahintoja. Nousu oli pieni, mutta nousu kuitenkin. Osuuskunnat halusivat auttaa tuottajiaan ahdingossa.

Maailmanmarkkinoilla maitojauheen hinta on kääntynyt nousuun. Aika näyttää, onko muutos kestävä vai markkinaspekulaatiota.

Maanantaina Valio kertoi jättäneensä kilpailuvirastolle ehtomuutoshakemuksen. Se hakee helpotusta sääntöihin, jolla kilpailijat ovat ostaneet Valion raakamaitoa. Valio haluaa eroon kivi-maidosta, jota se väittää tappiolliseksi.

Lisäksi Valio on ruoka-alan suurmessuilla Saksassa uusilla maitojuomilla ja -jauheilla.

Itseluottamuksesta kertoo myös vahvan myönteinen kanta EU:n ja Yhdysvaltojen vapaakauppasopimukseen.

Tuoreet uutiset eivät ole suuria mutta ne ovat tärkeitä. Ne osoittavat, että maitojätti on noussut kanveesista.

Valion vaikeudet eivät ole kuitenkaan ohi. Moni iso asia on edelleen ratkomatta.

Vaikka ehtomuutoshakemus ennakoi kivi-ehtojen muutoksia, oikeustaistelu miljoonasakoista on kesken. Päätöstä odotetaan tänä vuonna.

Venäjän avautumisesta ei ole merkkejä. Valio joutuu pitämään brändinsä markkinoilla venäläisin tuottein.

Kauppakilpailu kiihtyy edelleen, kaupan merkit rynnivät ja Valio joutuu taistelemaan oman tuotemerkkinsä arvon puolesta. Kärkituotteiden polkuhinnoittelu halpuutuksessa vähentää muun valikoiman vetoa.

Lidl kasvaa ja Valio on sieltä ulkona. Valion kannalta on hankala tilanne, jos sen tuotteet eivät ole nopeimmin kasvavan ketjun hyllyillä.

Euroopan meijerituotemarkkinoilla kilpailu kovenee, kun maitokiintiöiden purku kasvattaa tuotantoa.

Moni tuottaja miettii, kannattaako vaihtaa Valiolta paremman hinnan perässä kilpailijalle. Moni on jo lähtenyt.

Maltti on kuitenkin valttia. Jos Valio saa helpotusta kivi-ehtoihin, seuraus voi olla sen kilpailijoiden tuottajahinnan lasku.

Jatkossa pienemmät toimijat eivät voi nykytapaan selvitä kysynnän heilahteluista vähentämällä kivi-maidon määrää. Jatkossa oma maito on saatava markkinoille, ja se voi johtaa halvempaan tuotevalikoimaan ja alhaisempaan tuottajahintaan.

Valion pahin kilpailija Arla ei ole lähdössä Suomesta mihinkään, päinvastoin.

Valion elpyminen on kuitenkin tärkeää paitsi Valion omistajille myös koko Suomelle.

Maitotilat ovat usein maaseudun ankkuriyrityksiä, joiden ympärille syntyy muitakin mahdollisuuksia panostaa biotalouteen.

Valion tilanteen kohentuminen ei ole myöskään pois sen kilpailijoilta.

Kun ykkösyritys menestyy, se säteilee hyvää kilpailijoille. Suomi on maitomaa ja suomalaiset maitokansa. Kun veturi menestyy, muutkin saavat tietotaitoa ja rohkeutta lähteä maailmalle Valion jäljissä.