Lukijalta

Alkutuotanto elintärkeää matkailuelinkeinolle

Lukijalta 18.08.2017

Nostan hattua kaikille suomalaisille maanviljelijöille, karjankasvattajille, kalastajille, metsästäjille ja muille alku­tuotannon kanssa työskenteleville. Ilman teitä matkailuala olisi paljon köyhempi.

Monelle matkailijalle matkan aikana nautitut ateriat ja makuelämykset muodostavat olennaisen osan matkailu­elämyksestä.

Maukkaista aterioista ja erikoisista raaka-aineista kerrotaan ystäville ja sukulaisille, ladataan kuvia sosiaaliseen mediaan ja tallennetaan muistoja syvälle sydämeen.

Harvoin näitä makuelämyksiä kuitenkaan koetaan monikansallisten jättien pikaruokaravintoloissa.

Monesti julkisuudessakin keskustellaan suomalaisen ruuan tuotannosta ja jopa kyseenalaistetaan, kannattaako suomalaisen ruuan tuotantoa tukea.

Matkailualan kannalta asiaa ei kuitenkaan tarvitse pitkään miettiä; olisi suuri menetys, mikäli emme voisi tarjoilla kansainvälisille matkailijoille suomalaisista raaka-aineista tehtyä ruokaa.

Ilahduttavasti monet matkailuyritykset ja ravintolat jo suosivatkin ja käyttävät kotimaisia raaka-aineita, mutta vain parhaat osaavat paketoida ne elämyksiksi.

Monet ruokaelämykset syntyvät, kun tarjoamme ainutlaatuisessa ympäristössä suomalaisista raaka-aineista tehtyä, käsin valmistettua, puhdasta ja tuoretta ruokaa. Nämä asiat ovat myös niitä, mitä yhä useampi kansainvälinen matkailija etsii matkallaan.

Matkailu- ja ravitsemisalan pitää myös osata kertoa matkailijalle, minkälaisen ainutlaatuisen herkun ääressä he ovat, kun syövät suomalaista, Suomessa tuotettua ruokaa

Esimerkiksi antibioottien käytössä lihantuotannossa Suomi on maailman tarkimpien joukossa. Järvikalat tulevat maailman puhtaimmista vesistöistä ja sienet, marjat ja juurekset puhtaimmasta luonnosta.

Meidän tulisi olla näistä asioista äärimmäisen ylpeitä, tarinallistaa nämä osaksi kansainvälisten matkailijoiden ruokaelämyksiä ja tehdä töitä, että puhtaus ja terveellisyys ovat myös tulevaisuudessa suomalaisen ruuan valttikortteja.

Lisäksi alkutuotannon ja matkailualan yritysten tulisi tiivistää yhteistyötään ja hyödyntää näitä resursseja laajemmin.

Juho Pesonen

Siilinjärvi

Aiheeseen liittyvät artikkelit