Lukijalta

Tuottajien pärjääminen avainasia myös kaupalle

Lukijalta 31.08.2018

Kansanedustaja Anne Kalmari (kesk.) kysyi tällä palstalla, eikö kauppaa kiinnosta suomalainen ruoka (MT 24.8.).

Kalmari väitti kaupan käyttävän asemaansa hyväkseen ja pitävän tuottajahintoja matalalla keinotekoisesti. Lisäksi hän vaati pt-kaupan ketjujen johtajilta toimenpiteitä viljelijöiden tilanteen helpottamiseksi.

Kauppa ei toimi erillään muusta yhteiskunnasta. Kotimaisen alkutuotannon turvaaminen on tärkeää kaikille elintarvikeketjun toimijoille.

Kotimaisten tuotteiden osuus päivittäistavarakaupan valikoimissa on Suomessa merkittävä, sillä suuri osa asiakkaista haluaa ostaa nimenomaan kotimaista ruokaa. Toki kaikissa muissakin maissa kuluttajat arvostavat aina omaa paikallista elintarviketuotantoaan.

Kaupan syyttäminen neuvotteluaseman väärinkäytöstä on yliampuvaa. Ruokaketjussa tuottajahinnoista päätetään elintarviketeollisuuden yritysten ja alkutuottajien välisissä neuvotteluissa. Kauppa tulee mukaan vasta niiden jälkeen. Kaupan hankinnoista vain muutama prosentti tehdään suoraan maataloustuottajilta.

Kuluneen kesän poikkeuksellisten sääolojen aiheuttamiin satovahinkoihin ratkaisu pitäisi hakea valtion kertaluonteisista korvauksista. Toivon, että hallitus päättää kriisituesta. Näin on lehtitietojen mukaan tehty muun muassa Saksassa.

Pidemmällä aikavälillä alkutuotannon kannattavuusongelmien ratkaisemiseksi tarvitaan laajempaa ymmärrystä ja yhteistyötä. Vaativat ilmasto-olot, korkeat tuotantokustannukset, tiukka lainsäädäntö, rakennemuutos ja viennin supistuminen ovat haasteita, joihin koko elintarvikeketjun pitää hakea ratkaisut yhdessä.

Lidl Suomi on merkittävä suomalaisten elintarvikkeiden viejä. Kampanjoimme Suomessakin paljon kotimaisilla elintarvikkeilla.

Edistämme mielellämme suomalaisten elintarvikkeiden kauppaa omassa verkostossamme Suomen rajojen ulkopuolella. Nämä ovat käytännön tekoja suomalaisen elintarvikeketjun eteen.

Lauri Sipponen

toimitusjohtaja

Lidl Suomi

Aiheeseen liittyvät artikkelit