Lukijalta

Autoja ei kannata muuntaa biokaasulle

Lukijalta 12.09.2018

Pekka Särkiö pitää biokaasua hyvänä välivaiheena ennen kuin siirrytään sähköautoihin (MT 3.9.).

Tässä kuitenkin unohtuu kaksi tärkeää asiaa. Kaasun jakelu ja tankkaaminen eivät onnistu nykyisellä infralla.

Kaasu vaatii kalliin painetekniikan, joten kaasuun siirtyminen vaatii ison investoinnin sekä jakelu- että tankkaus­infraan. Tämä hajottaa uuteen tekniikkaan saatavia resursseja ja lisää epävarmuutta sähköauton hankintaa harkitseviin kuluttajiin.

Lisäksi kaasulla käyvä moottori on edelleen polttomoottori. Prosessi, jossa ilmaa lämmittämällä tuotetaan voimaa, on hyötysuhteeltaan erittäin huono verrattuna sähkömoottoriin, jonka hyötysuhde voi olla yli 90 prosenttia.

Polttomoottori on myös imu- ja pakopuolen kaasuresonansseista riippuva laite, minkä takia sen käyttöalue on kapea ja tarvitaan lisäkitkaa tuova vaihteisto.

Viimeisenä niittinä on sähköauton kyky muuntaa liike-energia takaisin sähköksi moottorilla jarrutettaessa. Liike-energian muuttaminen takaisin kaasuksi ei taida onnistua.

Näistä syistä sähköauton energiankulutus on huomattavan paljon pienempi kuin vastaavan perinteisen auton. Sähkö- ja kaasuauton vertaaminen on hieman kuin vertaisi bensiinillä kulkevaa autoa häkäpönttöautoon.

Bonuksena tulee kaikki moottoriin liittyvien huolto­toimenpiteiden poistuminen. Ei tarvitse vaihtaa öljyjä, öljynsuodattimia, ilman­suodattimia, jakohihnoja, vesipumppuja ja niin edelleen.

Särkiö on huolissaan sähkö­auton kalleudesta ja pitkästä latausajasta. Kun katsoo nykyisen kehityksen vauhtia, en usko näiden tekijöiden olevan ongelmia enää 2020-luvulla eikä varsinkaan sen loppu­puoliskolla.

Muu maailma on jo käytännössä valinnut sähköauton tulevaisuuden autoksi. Miksi pieni Suomi lähtisi eri tielle?

Anders Weckström

diplomi-insinööri

Loviisa

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT