Lukijalta

Metsien byrokratia ­kukkii ja voi hyvin

Lukijalta 12.09.2018

­Uudistukset ­Suomessa ­tahtovat mennä lisäetuuksien ”keksimiseen”, ei entisen ”himmeli­rakennelman” purkamiseen.

Hallitusohjelmassa luvattiin purkaa byrokratiaa. Tässäpä kaksi kohdetta joihin olen törmännyt muutama päivä sitten. Tyhmyyttäni vai korkeasta iästänikö johtuen?

Toinen koskee metsä­vero- ja, toinen metsänhoitotukikiemuroita. Kumpaisenkin kohdalla minua on kohdeltu lainmukaisesti. Se on selvinnyt minulle lukuisten kirjallisten, suullisten ja puheluselvitysten jälkeen.

Kyseessä ovat olleet verotuksessa menovaraus ja metsänhoidossa tuki taimikon varhaishoitoon. Kysymyksessä ovat olleet taloudellisesti vähäiset asiat suhteessa niiden aiheuttamaan haittaan minulle ja suhteettoman suureen byrokratiaan yhteiskunnalle ajankäyttönä ja henkilökuntakustannuksina.

Metsäverotus on ollut keskustelun kohteena vuosi­kymmenet. Se kuulunee kapitalistisen ja demokraattisen yhteiselon ominaisuuksiin.

Sen ei pitäisi kuitenkaan estää asioiden hoitamista veroteknillisesti niin, ettei sitä tarvitsisi paikata inhottavalla tukiviidakolla, jonka hoitoon tarvitaan asiantuntijoita asiantuntijoiden tueksi.

Ollaanko oikealla tiellä, jos maanviljelyä ohjaa nippeli­säännöillä EU ja metsän­hoitoa ja puukauppaa ohjaavat asiantuntijat ohi metsämaan omistuksen?

Hallituksen byrokratian purkaminen ei ole yltänyt edellä oleviin asiakohtiin, vaikka hallituksessa istuukin uudistusministeri. Uudistukset Suomessa tahtovat mennä lisäetuuksien ”keksimiseen”, ei entisen ”himmelirakennelman” purkamiseen. Erityisesti niin sanotut kaupunkilaismetsänomistajat ovat hukassa pienten metsäpalstojensa omistajina.

Veijo Tuunanen

Taalintehdas

matkaa palstalle 600 km

Aiheeseen liittyvät artikkelit