Lukijalta

Kotimaisuus kunniaan

Esko Aspivaara
Lukijalta 15.06.2015

Joidenkin asiantuntijoiden mukaan reaalitulot ovat Suomessa noin 18 prosenttia liian korkeat suhteessa teollisuustuotantoon, joka vastaa vientituloista ja yleisemmin koko elintasostamme.

Markan aikaan häiriö olisi korjattu devalvoiden. Devalvointihan tarkoitti palkkojen alennusta suhteessa tuontiin. Nyt kurssivääristymän korjaamiseen on keksittävä muita keinoja, jos mieli palauttaa teollisuuden kilpailukyky.

Vaihtotase on miinuksella, koska viennin arvo ei riitä korvaamaan tuontia. Kelpaisiko avuksi takaportti: kotimaisuus.

Tähän tarpeeseen on herätty oudon hitaasti. Tosiasiaa on ollut vaikea tunnustaa. Vanhaa kehotusta "Suosi suomalaista, käytä kotimaista" on välillä ujosti viritelty kuin sopimattomana globaaliin aikaan.

Kotimaista banaania ja riisiä ei ole, mutta ne voi korvata jollakin kotimaisella, toisin kuin lämmön ja auringon talvella.

Näyttää ilmeiseltä, että vaihtotaseen korjaaminen onnistuu toistaiseksi vain tuontia vähentämällä. Mitä tuontia vähentäisimme?

Mieleen tulevat esimerkiksi elintarvikkeet, vaatteet ja teknologiatuotteet.

Harva kaiketi ymmärtää tuonniksi lomalennot ja ylipäätään matkustamisen varsinkin lentäen ulkomaille. Lento on kuitenkin lähes kokonaan tuontia: niin lentokone kuin polttoainekin. Kotimainen panos on tuskin viittä prosenttia.

Perillä matkakohteessa asuminen, ruoka ja kaikki muukin rahan käyttö ovat tuontia. Kuten tiedämme, lentäminen kalliin hintansa lisäksi myös luonnonvara- ja ympäristöongelma.

Mitä tulee ulkomailla matkailuun, nuorempi väki tuskin tajuaa, kuinka äskettäin se oli hyvin harvojen ulottuvilla teknisesti ja taloudellisesti.

Karhumäki Airways teki 24-paikkaisella DC 3:lla ensimmäisen tilauslennon Kanarialle joulukuussa 1956. Matka kesti pysähdyksineen ainakin kolme päivää. Varakkaatkin saivat vielä 1950-luvulla vain rajallisesti käyttörahaa matkalle. Vaihtotasetta oli pakko varjella tuontirajoituksin.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT