Politiikka ja talous

Hesburger myy ulkomaista lihaa sinivalkoisella merkillä

Tällä hetkellä vain 20–30 prosenttia Hesburgerin käyttämästä lihasta on kotimaista.
Ville-Petteri Määttä
Hesburgerin sinivalkoinen logo ei kerrokaan kotimaisuudesta.

Hesburger mainosti muutamia vuosia sitten hyvin näyttävästi käyttävänsä vain suomalaista naudanlihaa. Tällä hetkellä vain 20–30 prosenttia Hesburgerin käyttämästä lihasta on kotimaista (MT 24.7.).

Hesburger liittää mainontaansa silti sinivalkoisen, pyöreän logon. Logossa kuitenkin kerrotaan lihan olevan ”100 % naudanlihaa”. Sinivalkoisessa logossa 100 % on huomattavasti isommalla fontilla kuin määre "naudanlihaa".

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran tuotetieto- ja ravitsemusjaoston ylitarkastaja Jussi Peusa ei pidä mainontaa lainvastaisena.

"Tuskin kovinkaan moni kuluttaja muistaa Hesburgerin muutamia vuosia sitten käyttämiä mainoslauseita ja vertaa niitä kyseiseen logoon. En näe, että tässä rikottaisiin elintarvikkeista annettavia tietoja koskevaa lainsäädäntöä."

"Mikäli toimija muuten toisi nykyisessä viestinnässään esille, että "käytämme vain suomalaista naudanlihaa” ja todellisuudessa suomalaisen lihan käyttöaste olisi 20–30 prosenttia, sen tulkitsisin kuluttajan harhaanjohtamiseksi."

Tällä hetkellä raaka-aineiden alkuperää ei tarvitse merkitä ravintoloissa esimerkiksi ruokalistoihin. Peusa ei ennakoi lainmuutosta.

"Asiakas voi kysyä ravintolan henkilökunnalta alkuperästä, ja henkilökunnan tulee siitä totuudenmukaisesti viestiä. Mahdollisesta lainsäädännön muutosten aikataulusta ei ole tarkempaa tietoa."

Lue lisää