Lidl – puolesta ja vastaan - Politiikka ja Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Politiikka ja talous

Lidl – puolesta ja vastaan

Monet suomalaiset vierastavat kansainvälistä Lidliä. Toiset taas haluaisivat sen pienellekin paikkakunnalle.
Jaana Kankaanpää
MT:n lukijat pitävät Lidliä hyvänä kaupan kilpailun takia. Suomalaisia tuotteita sinne haluttaisiin enemmän.

Saksalaista alkuperää oleva Lidl-kauppaketju herättää suomalaisissa selkeästi mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Halvat hinnat houkuttelevat, mutta toisaalta moni kuluttaja mieltää Lidlin lähinnä ulkomaisten tuotteiden kaupaksi kotimaisten kustannuksella.

Keskon ostamista Suomen Lähikaupoista tulee myyntiin 60 myymälää, ja Lidl on kertonut olevansa kiinnostunut osasta niitä.

Kun Maaseudun Tulevaisuus kysyi Facebook-sivuilla lukijoilta, haluaisivatko nämä paikkakunnalleen Lidlin, vastauksia oli tasan kaksi.

Joo, tännekin Lidl!

Kaipaatko sinä Lidliä omalle konnuillesi? -kysymys kirvoitti Facebookissa vilkasta keskustelua:

"Kalajoelle ehdottomasti Lidl. Moni sanoo ettei siellä käy, eikä osta. Yhtä moni siellä kuiteskin käy. Enemmän siellä suomalaista on prosentuaalisesti kuin ´suomikaupoissa´." (Petri Hietala)

Lidliä toivottiin myös muun muassa Kiteelle, Auraan ja Ivaloon sekä Simpeleen Siwan tilalle. Yksi syy oli kaupan kilpailutilanne, johon moni on tätä nykyä tyytymätön.

"Lidl on hyvä. Edes jotain kilpailua." (Ville Korpi)

"Vierastin pitkään Lidliä itsekin ja minullakin oli kaikenlaisia luuloja, mutta siellä käymällä ja tuotteita tutkimalla asia selviää. Kesko ja S-ryhmä on pitkään polkenut kotimaista tuotantoa maksamalla liian vähän tuottajille. Joskus menneisyydessä suosin vielä näitä kahta kotimaista ketjua kotimaisuuden takia, mutta nämä ketjut ei enää aja kotimaista etua." (Liisa McDermott)

Ja ehdottomasti ei

Yhtä lailla MT:n lukijoissa on paljon niitä, jotka ovat Lidliä vastaan.

"En todellakaan kaipaa liiteriä." (Jarmo Seppälä)

"Mikä hinku teillä on jättää rahat saksalaiselle firmalle, kun tarjolla on kotimainenkin?" (Riitta Kaarina Kankkunen)

"Itse etsin nykyään kyläkauppoja, ja haluan kannattaa niit, ai miksikö ? hyvin yksinkertainen vastaus, esim: säästän paljon km, ja toiseksi kyllähän minä arvostan itsellekkin omaa aikaa, saan kyläkaupasta nopeasti mitä tarviin. Eli arvostan omaakin aikaa." (Esa Jaskari)

Minne verot?

Lidlin maksamista veromarkoistakin lukijoilla on kahta näkemystä.

"On se kyllä kumma, että ihmiset kannattavat mieluimmin saksalaista kansainvälistä suurketjua, joka suurketjuna pystyy polkemaan paikallisia hintoja, kuin suomalaisia yrityksiä. Lidlin voitot eivät jää piristämään Suomen taloutta, vaan menevät saksalaiselle miljonäärille. Lisäksi turhan usein on ilmoituksia tuotteen takaisin vedosta, kun se onkin virheellinen." (Taina Hämäläinen)

"Faktat kuntoon. Tänäkin vuonna veroja Suomeen kymmeniä miljoonia. Lisäksi 5 000 hengen tuloverot ja satojen miljoonien investoinnit viime vuosina." (Kai Kuokkanen)

"Lisäksi litli myy myös suomi sapuskaa, ja ne saksalaiset makkarat vau..." (Jari Kaukiainen)

Miten käy syrjäseutujen?

Suomen Lähikaupan valuminen Keskolle ja siitä eteenpäin herättää kuluttajissa huolta myös sen takia, että kaupanala keskittyy entisestään.

"Ei ole kohta mitään kilpailutilannetta kauppojen välillä kun on jäljellä vaan K -kaupat ja S- kaupat ja muutama pieni Lidl. Mitä kilpailuu siin enää on!?" (Sari Laukkanen)

"Nuo 60 kauppaa hyvin todennäköisesti lopetetaan, ei monessakaan mitä tiedän vastaa Lidlin vaatimuksia 1200 neliön suuruudella. S-ryhmä ei kelpaa. Harmi niille ketä ei omista autoa jne. Syrjäseudut hiljenee entisestään." (Tomi Javanainen)

Lue myös:

Miksi Lidl ei perusta Liiteri-ketjua pieniin kyliin?

Nämä lähikaupat myydään pois – osa voi muuttua Lidliksi

Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen: Suomalaisuus ei yksin riitä markkinoilla

Lue lisää

70 000 tykkääjän raja rikki MT:n Facebookissa

Punkin purema voi aiheuttaa liha-allergian – harvinaista sairautta ei osata aina tunnistaa, joten diagnoosin saanti voi kestää vuosia

S-ryhmä julkaisi myyntilukunsa: Ruokakaupan vahva kasvu jatkuu, ABC-ketjun myynti nousussa rajoitusten purkamisen avittama

KKV: Mainostajalla on huolellisuusvelvoite