Politiikka ja talous

Matkailu ohitti kalastuksen Islannin ykköselinkeinona

Politiikka ja talous 17.01.2014

Matkailu on Islannin suurin elinkeino. Se ohitti viime vuonna kansantuoteosuudessa lähes ikiaikaisen ykkösen eli kalastuksen.


Terhi Torikka

Islannin matkailu on kasvanut tällä vuosisadalla yli 20 prosentin vauhtia niin, että viime vuonna Islannissa vieraili noin 800 000 matkailijaa.

Saavutus on kova, kun otetaan huomioon vuoden 2008 taantuma. Se pani käytännössä maan talouden polvilleen.

Lisäksi Eyjafjallajökul-tulivuoren purkautuminen aiheutti matkailuun omat epävarmuustekijänsä keväällä 2010.

Kasvun odotetaan edelleen jatkuvan.

”Matkailu on alumiinin ja kalastuksen ohella Islannin talouden selkäranka. Nyt se on vielä epävirallisten tietojen valossa noussut ensi kertaa suurimmaksi”, iloitsi Islannin kauppa- ja teollisuusministeri Ragnheiður Elín Árnadóttir , joka on itse lähtenyt politiikkaan matkailualan ammattilaisena.

Hän puhui torstaina Helsingin Messukeskuksessa Matkamessuilla suomalaiselle matkailuväelle.

Sään oikkuihin varauduttava

Matkailun ympärivuotiseksi saaminen on edelleen haastavaa myös Islannissa. Tässä Pohjoismailla on opittavaa toisiltaan, Árnadóttir sanoi.

Toinen keskeinen haaste on kestävyys eli miten jakaa matkailua suosituimpien kohteiden ulkopuolelle.

Islantiin on saatu Uuden Seelannin esimerkin innoittamana kuvattavaksi useita elokuvia ja televisiosarjoja.

Se antaa mahdollisuuden luoda palveluita niiden paikkojen ympärille, jossa ne on kuvattu, ministeri vinkkasi.

Me myös elämme ilmastossa, jossa sää voi pilata kaiken. Siksi tarvitaan hänen mielestään aina kakkosvaihtoehto. ”Onnistunut esimerkki on matkanjärjestäjästä, joka suunnitteli päiväretken lähiruokayrittäjien luo.”

Jokainen kansalainen markkinoi

Islannin viime keväänä aloittanut hallitus on hänen mukaansa aloittanut sääntöjen yksinkertaistamisen yrittäjyyden helpottamisen.

”Saimme yhteydenoton uudelta yrittäjäpariskunnalta, joka tarvitsi 55 erilaista lupaa matkailutoiminnan aloittamiseen. Se on ihan liioiteltua”, Árnadóttir sanoi.

Islannin ministeri osallistui paneeliin yhdessä kollegoidensa Suomen Jan Vapaavuoren ja Viron Juhan Partsin kanssa. Kolmikko oli yhtä mieltä, että maiden pieni koko on hyvästä matkailussa, kunhan se opitaan kääntämään voitoksi.

Kansalaiset ovat pienen maan parhaita markkinoijia, hän muistutti.

”Ihmiset ovat valmiita pistämään itsensä likoon yhteisen hyvän edestä.”

Árnadóttir arveli, että sosiaalisen median ansiosta tieto leviää nopeasti isoillekin joukoille, jos kansalaiset saadaan mukaan kertomaan kotimaansa palveluista ja tapahtumista.