Miksi Lidl ei perusta Liiteri-ketjua pieniin kyliin? - Politiikka ja Talous - Maaseudun Tulevaisuus
Tiesitkö? Voit lukea viikossa 3 artikkelia ilman tilausta - hanki rajaton lukuoikeus nyt 9,90€/kk
Politiikka ja talous

Miksi Lidl ei perusta Liiteri-ketjua pieniin kyliin?

Lidl laajentaa myymäläverkostoaan, mutta muuttotappioalueet eivät sitä kiinnosta. Kuitenkin moni kuluttaja ottaisi kauppavalikoimaansa vaikka pienemmän Liiterin.
Riitta Ryynänen
Lidlillä on Suomessa vajaa 150 myymälää. Parhaillaan ketju käy läpi Lähikaupalta ja Keskolta vapautuvia kohteita.

Saksalaista alkuperää oleva Lidl aikoo lisätä myymälöidensä määrää myös Suomessa, mutta hiljaisimmat kauppapaikat eivät sitä kiinnosta.

Moni suomalainen kuitenkin kaipaisi Lidliä myös pienille paikkakunnille – kilpailun takia. Etenkin syrjäseutujen tyhjeneminen kaupoista ja tarjonnan yksipuolistuminen edelleen huolestuttavat kuluttajia eri puolilla Suomea.

Suomen Lähikauppa päätyi äskettäin Keskolle, ja myyntiin on sitä kautta tulossa 60 kauppatilaa.

Osasta niitä on Lidlikin kiinnostunut mutta ei kaikista. Paikkojen valintoihin vaikuttaa toimitusjohtaja Lauri Sipposen mukaan muun muassa muuttoliike.

Alkujaan Lidlin strategiana tuntui olevan, ettei se perustanut kauppoja paikkoihin, jossa potentiaalista asiakaskuntaa oli vähemmän kuin 15 000 henkeä. Miten on, toimitusjohtaja Lauri Sipponen, mikäli tuo ei ole enää raja, mikä se on tätä nykyä?

"Paikallisen asukasmäärän lisäksi liikepaikan kriteereihin vaikuttavat myös paikallinen ja ohikulkeva liikenne sekä sesonkien liikennemäärät, eli ostovoima kaiken kaikkiaan. Näin ollen yksityiskohtaisia rajoja asukasmäärien osalta ei ole."

"Myös muuttoliike ja väestöennusteet on tänä päivänä otettava vakavasti, kun puhutaan miljoonien eurojen liikepaikkainvestoinneista. Vuokrakohteisiinkin kaluste- ja muut investoinnit ovat miljoonaluokkaa, ja takaisinmaksuajat täytyy suhteuttaa väestö- ja ostovoimaennusteisiin."

Aikooko Suomen Lidl pysyttäytyä vakiintuneessa myymäläkoossa ja yli tuhannen neliön tilavaatimuksessa vai olisiko mahdollista miettiä pienemmän Lidl-myymälämallin lanseeraamista? Nimihän voisi olla vaikka Lidl Liiteri?

"Lidlillä ei ole kansainvälisesti eikä Suomessa toista rinnakkaista myymäläkonseptia. Toinen konsepti vaatisi erilliset logistiset ynnä muut taustajärjestelmät sekä erillisen markkinoinnin, kampanjoinnin ja toiminnanohjauksen."

"Myymäläkonseptimme on kuitenkin joustava ja pyrimme mahtumaan myös pienempiin tai muodoiltaan poikkeuksellisiin liiketiloihin. Nämä ovat aina kuitenkin isoja kompromisseja eri prosesseihin ja aiheuttavat vaikeuksia ja kululisäyksiä. Tästä syystä poikkeukselliset ratkaisut ovat perusteltuja vain liikepaikoissa, joissa volyymit ovat isoja."

Missä aikataulussa Lidl tutustuu Suomen Lähikaupalta eli Keskolta vapautuviin tiloihin? Onko jotain neuvotteluja jo käyty tai peräti kauppoja jo tehty, ja jos on, niin missä?

"Lähikaupalta ja Keskolta myyntiin tuleviin kohteisiin meillä ei ole tällä hetkellä uutta kerrottavaa, mutta listaa käydään liikepaikkaosastollamme läpi."

Lue myös:

Lidl – puolesta ja vastaan

Nämä lähikaupat myydään pois – osa voi muuttua Lidliksi

Lidlin toimitusjohtaja Lauri Sipponen: Suomalaisuus ei yksin riitä markkinoilla

Alkuun tukusta 1930-luvulla

Lidl avasi ensimmäiset myymälänsä Suomessa elokuun lopulla vuonna 2002. Tällä hetkellä myymälöitä on täällä kaikkiaan 148 Hangosta Sodankylään. Niissä on yhteensä noin 5 000 työntekijää.

Ketjun tähtäin Suomessa on lisätä kauppojen määrää noin 200:een muutaman vuoden sisällä.

Lidl sai alkunsa Lounais-Saksassa 1930-luvulla perustetusta Lidl & Schwarz -yhtiön elintarviketukkuliikkeestä. Ensimmäiset Lidl-myymälät perustettiin 1970-luvulla, ja kansainvälinen laajentuminen alkoi 1990-luvulla.

Tätä nykyä Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Sen myymälöitä on yli 20 Euroopan maassa, ja niissä kaikissa Lidl toimii itsenäisinä tytäryhtiöinä.

Seuraavaksi ketju aikoo laajentaa Yhdysvaltoihin – näillä näkymin kauppoja aukeaa siellä vuonna 2018.

Lähteenä käytetty mm: www.lidl.fi

Lue lisää

"Kun kysyntä koronasta palautuu, se on muuttanut muotoaan"

70 000 tykkääjän raja rikki MT:n Facebookissa

Punkin purema voi aiheuttaa liha-allergian – harvinaista sairautta ei osata aina tunnistaa, joten diagnoosin saanti voi kestää vuosia

S-ryhmä julkaisi myyntilukunsa: Ruokakaupan vahva kasvu jatkuu, ABC-ketjun myynti nousussa rajoitusten purkamisen avittama