Politiikka ja talous

Muiden maiden mustikat vyöryivät silmille Berliinin-messuilla

Politiikka ja talous 03.02.2016

MTK:n mielestä tapahtuma kirkasti kuitenkin suomalaisen ruuan ja 
maaseutu-
matkailun imagoa.


Mikael Gröning esitteli saksalaiselle Sascha Kuhnaulle suomalaistuotteita. Metsämustikka kiinnosti enemmän kuin viljelty.
Mikael Gröning esitteli saksalaiselle Sascha Kuhnaulle suomalaistuotteita. Metsämustikka kiinnosti enemmän kuin viljelty.
Eija Mansikkamäki
Viro markkinoi näyttävästi luontoaan. Viro oli viime vuona Vihreän viikon pääkumppanimaa ja hyödynsi tänäkin vuonna valmista messutarpeistoaan.
Viro markkinoi näyttävästi luontoaan. Viro oli viime vuona Vihreän viikon pääkumppanimaa ja hyödynsi tänäkin vuonna valmista messutarpeistoaan.
Eija Mansikkamäki
Tänä vuonna Vihreän viikon messuhallien ulkopuolella liehui myös Suomen lippu.
Tänä vuonna Vihreän viikon messuhallien ulkopuolella liehui myös Suomen lippu.
Eija Mansikkamäki
Chilen viljellyillä mustikoilla oli messuilla oma pieni osasto.
Chilen viljellyillä mustikoilla oli messuilla oma pieni osasto.

Mustikat olivat vahvasti esillä viikko sitten päättyneillä Berliinin Grune woche- eli Vihreä viikko -messuilla.

Marjat suorastaan vyöryivät silmille, isoina seinäkuvina ja maistiaisina pienissä pikareissa.

Kyseessä ei ollut kuitenkaan Suomen, vaan Chilen maistiaiset. Suomella oli esillä suuri ja sininen järvimaisema sekä mustikkaa smoothiena, hillona ja kuivattuna marjana.

Chilen lisäksi Viron osastoa koristivat muhkean mustikan kuvat sekä karhut ja hirvet. Myös Liettua myi itseään metsällä, Ruotsi lakritsilla ja Norja kalastuksella.

Höh. Luonto ja mustikathan ovat Suomen juttu!

”Minä ainakin tiedän, että teidän mustikkanne kasvavat metsässä ja ovat luonnollisia, täyttä marjaa. Saksalainen arvostaa yhä enemmän puhtautta ja aitoutta”, toimittaja Sascha Kuhnau rauhoitteli.

”Saksalainen kuluttaja ei etsi messuilta merkkituotteita tai brändejä, joten pienikin yritys kiinnostaa, jos tuote on hyvä.”

"Kannatti osallistua"

Suomen kannatti kuitenkin osallistua viikon mittaisille kulttajamessuille.

”Ilman muuta kannatti. Messuilla luotiin hyvää imagoa ja yhteistyötä suomalaisen ruuan ja maaseutumatkailun välille”, sanoo MTK:n viestintäjohtaja Klaus Hartikainen. MTK oli Suomen päässä messujoukon koollekutsuja ja Hartikainen projektin primus motor.

MTK maksoi messuosaston kuluista reilut 10 000 euroa ja valtiovalta ehkä tuplasti tämän.

Suomella ei ole vuosiin ollut osastoa Berliinissä.

”Mielestäni Suomen paikka on näillä messuilla Suomi-kuvan, ruokaviennin ja maaseutumatkailun vuoksi. Jatkossa Suomi-kuvaan kannattaisi kytkeä vahvemmin myös arktisen ruuan brändäys ja valtiovalta. Monella maalla valtion panostus näkyy selvästi”, Hartikainen vetoaa Suomen ensivuotiseen 100-vuotisjuhlaan.

Arktisuus-brändiin saisi puolestaan kytkettyä kätevästi pohjoisen tuotantotavat.

MTK alkoi kerätä joukkoja kokoon messuja varten syksyllä. Viime hetkellä esittelytyöhön saatiin myös Berliinissä jo valmiiksi toimiva elintarvikeviennin agentti Teamblue.

”Tällä aikataululla messut sujuivat hyvin, osasto oli edustava ja mukaan kannatti mennä. Kävijöille jäi positiivinen kuva Suomesta”, toimitusjohtaja Mikael Gröning sanoo.

Suomesta olivat mukana MTK:n lisäksi Lomalaidun, Finpro, Visit Finland, neljä maatilamatkailuyritystä sekä tusina pientä elintarvikeyritystä, joista valtaosaa edusti Teamblue.

”Suomi tunnetaan ja suomalaiset tuotteet kiinnostavat. Suomalaisyrityksiä ei tunneta Saksassa juuri lainkaan, joten on aivan sama, onko mukana isoja vain pieniä yrityksiä. Mutta elintarvikeyritykset tarvitaan mukaan, pelkkä matkailu ei riitä”, Gröning sanoo.

Parhaiten myivät snapsit

Parhaiten vetivät euron snapsit ja olut, Saksassa kun ollaan. Myös makkara ja muu ruoka myivät muiden maiden osastoilla, sillä messuille tullaan viihtymään ja nauttimaan värikkäästä tarjonnasta.

”Itsekin ostin ohimennen useita maistiaisia Romanian tiskiltä, kun ne olivat niin hyviä. Mielikuva Ceausescun aikaisesta maasta kyllä muuttui”, Gröning miettii.

Hartikaisen tapaan hänkin vahvistaisi klisee-mielikuvia eli möisi Suomea pohjoisella eksotiikalla.

Suomesta messuilla olivat mukana yritykset Biokia, Bryggeri, Finnspring, Hommanäs, Lammin Sahti, Linseed, Ravintola Kaski, Roberts, Shaman Spirits, Teerenpeli, Vavesaaren tila, Vuokatin Viini sekä matkailuyritykset Iloranta, Ilolan maatilamatkailu, Puukarin pysäkki ja Männikkölän pirtti.

Vihreä viikko vastaa Elmaa ja siellä oli tänä vuonna 400 000 kävijää.

Vihreän viikon nimi juontuu siitä, että 1920-luvulla viljelijät pukeutuivat vihreään takkiin ja erottautuivat siten katukuvasta. Messut puolestaan ajoittuvat tammikuulle, koska maatiloilla on silloin hiljaista.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT