Politiikka ja talous

Nuorten yrittäjien voittoisa supertuote: marjaisa mustikkalimu

Politiikka ja talous 13.04.2016

Nuorten yrittäjien kilpailun voitto ropsahti mustikkalimsalle. Espoolaisnuoret kehittivät marjaisan ja vähäsokerisen juoman, jossa on vitamiinit tallessa. Lukiolaiset haluavat tuotteensa tehdasvalmistukseen.


Jaana Kankaanpää
An Cong, Patrik Pyöriä, Helmi Nurkkala, Ida Salo ja Otto Korhonen kehittivät astetta terveellisemmän mustikkalimsan. Nuoret yrittäjät uskovat, että tuotteelle on kysyntää myös ulkomailla.

"Mustikkalimu on tarkoitus saada linnanjuhlille", hehkuttaa Ida Salo Apollo Live Clubin lavalla Helsingissä.

Hän kuuluu Etelä-Tapiolan lukion viisihenkiseen oppilasryhmään, joka nappasi keskiviikkona voiton nuorille suunnatussa Uskalla Yrittää -kilpailussa.

Heinäkuussa viiden hengen tiimi lähtee edustamaan Suomea nuorten yrittäjien EM-kisoihin Sveitsiin.

Vain vähän sokeria

Palkittu mustikkalimsa yllätti tuomariston pitkälle viedyllä tuotekehityksellä. Tuomaristossa vaikuttanut koulutusjohtaja Susanna Tauriainen MTK:sta kehuu limsaa ajan henkeen sopivaksi trendituotteeksi.

Täysmehupohjaisessa juomassa on peräti neljännes mustikkaa ja poikkeuksellisen vähän sokeria. Mustikan makua on raikastettu limellä.

"Se maistuu tosi hyvälle. Tietysti sekin ilahduttaa, että kyseessä on luonnonvara-alan tuote", Tauriainen toteaa.

Limun nimi on osuvasti I'm Blue (olen sininen).

Yrittäjäporukkaan kuuluva Patrik Pyöriä kertoo, että juomaa valmistettiin näin ensi alkuun 800 pullollista. Seuraavaksi etsitään alihankkijaa, joka hoitaa valmistuksen isosti.

Tuotekehittely omalla porukalla

Oppilaat eivät tunteneet toisiaan ennen kisayrityksen perustamista. Sattumalta kaikki halusivat kehittää jonkin elintarvikkeen.

Nuoret keksivät, että marjaisalle mustikkalimsalle voisi olla kysyntää myös Suomen rajojen ulkopuolella.

"Mustikka on uniikki ja erikoinen suomalainen marja", kuvailee Otto Korhonen.

Hän kertoo, että raaka-aineena käytetään Aten Marja-Aitan kylmäpuristettua mustikkamehua, jossa on vitamiinit ja antioksidantit tallessa.

Tuotekehitys on hoidettu täysin omalla porukalla.

"Testasimme sekaan jopa kardemummaa", Korhonen kertoo.

Kilpailussa mukana yli 60 yritystä

Voittajaryhmään kuuluva Salo haluaa kannustaa kaikkia suomalaisia ostamaan suomalaisia tuotteita ja tukemaan nuorta yrittäjyyttä.

15–19-vuotiaille suunnatussa Uskalla Yrittää -kilpailussa oli mukana 64 yritystä eri puolilta Suomea.

Parhaana perusasteen yrityksenä palkittiin Oulun normaalikoulua käyvän Lotta Kemppaisen kht Liefde-yritys, joka valmistaa käsintehtyjä keppihevosia.

Parhaan palvelun palkinto meni Nurmon Lukion Pikkuuset Työt -yritykselle, joka tarjoaa apua lastenhoitoon, lumenluontiin ja muihin askareisiin.

Lue lisää:

Nuorten yrittäjien Suomen mestaruudesta kisasi myös 19-vuotias Severi Niiranen vanerivalaisimillaan. Lue juttu hänestä tästä linkistä: Nuoren puuyrittäjän resepti menestykseen: "Laatu, laatu ja laatu"

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT