Politiikka ja talous

Olut haetaan Virosta – suomalaisten panimojuomien myynti laski taas

Suomen korkea alkoholiverotus on ajanut ostajat hakemaan juomansa Virosta. Tanskassa tuontia vastaan taisteltiin olutveroa laskemalla.
Saara Olkkonen
Panimojuomia rahdataan runsaasti Virosta.

Oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti laski 19,9 miljoonaa litraa eli 3,4 prosenttia. Luvut perustuvat Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myyntitilastoihin.

Panimojuomien kotimaanmyynti on laskenut jo pitkän ajan. Kymmenessä vuodessa myynti on pudonnut 10 prosenttia. Suomen korkea alkoholiverotus on ajanut ostajat hakemaan juomansa Virosta. Vain kolmasosa laivoilta ja Virosta tuodusta oluesta on kotimaassa valmistettua.

Suomen kannalta tilanne on tyly.

"Meille jäi kulutus, mutta verotulot menivät Viroon", toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Hän viittaa korkeaan oluen matkustajatuontiin Virosta.

Suomen oluttuotanto on kymmenessä vuodessa vähentynyt 55 miljoonaa litraa. Samaan aikaan oluen tuotanto Virossa on kasvanut 57 miljoonaa litraa.

Tanskalainen alkoholipolitiikka tukee kotimaista elinkeinoa

Tanskassa laskettiin olutveroa 15 prosenttia rajakaupan hillitsemiseksi kesällä 2013. Vuodesta 2013 vuoteen 2014 Tanskan kotimaan olutmyynnit kasvoivat 3 prosenttia.

"Tanskan esimerkki osoittaa hyvin, miten pienillä toimenpiteillä saadaan aikaan suunnanmuutos. Rajakaupan vähentämiseksi ja kotimarkkinan kasvattamiseksi tulisi Suomen olutveroa laskea maltillisesti 15 prosenttia kerrallaan", Ussa esittää.

Tanskalainen alkoholipolitiikka vahvistaa Panimo- ja virvoitusjuomaliiton mukaan kotimarkkinaa ja kotimaista elinkeinoa. Olutveron alentamisen lisäksi alkoholimainonnan rajoituksia on poistettu, eikä myyntiaikoja ole rajoitettu. Silti alkoholihaitat ovat Tanskassa Suomea vähäisemmät.

Olutveron alentamisella haluttiin ohjata kulutusta väkevistä mietoihin. Tanskassa väkevien osuus alkoholin kokonaiskulutuksesta on tällä hetkellä 14 prosenttia, kun Suomessa väkevien osuus on neljännes alkoholinkulutuksesta.

Aiheeseen liittyvät artikkelit

Suomi on Tanskaakin isompi olutmaa – vielä 1970-luvulla keskiolutta pidettiin kurakaljana

Alkoholittoman oluen suosio rajussa kasvussa — taustalla parantunut maku, laajentunut valikoima ja terveysbuumi

Danish Agro joutuu myymään Deere-kauppansa Virossa