Politiikka ja talous

Omienkin tuki Bernerille horjuu – “uudistus olisi kuolinisku maaseudun taksiliikenteelle”

Politiikka ja talous 20.04.2016

Hallitusryhmien sisällä kuohuu liikenneministeriön liikennepoliittisten linjausten vuoksi.


Kari Salonen
Taksiyrittäjä Raimo Huhtala Loimaasta suhtautuu nuivasti liikenneministerin intoon vapauttaa taksiliikennettä.

Maaseudun Tulevaisuuden tavoittamat keskustan kansanedustajat suhtautuvat kriittisesti Anne Bernerin (kesk.) liikennepoliittisiin linjauksiin, joiden mukaan taksiliikennettä vapautetaan ja liikenneväyliä yhtiöitetään. Perussuomalaisten johto tyrmäsi ehdotuksen heti tuoreeltaan maanantaina.

Kansanedustaja Hannu Hoskonen (kesk.) Pohjois-Karjalasta kertoo järkyttyneensä linjauksista.

"Uudistus olisi kuolinisku maaseudun taksiliikenteelle."

Keskustan lappilainen kansanedustaja Katri Kulmuni huomauttaa, että keskustan puoluekokouksen kanta taksikilpailun vapauttamiseen on kielteinen.

"Ministeri esittää nyt päinvastaista kuin mitä puoluekokouksessa on demokraattisesti päätetty."

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Markus Lohi Lapista korostaa, että yhtäläiset kuljetuspalvelut on turvattava koko maassa.

”Liikkuminen ei saa kallistua siellä, missä oma auto on ainoa kulkuneuvo.”

Kansanedustaja Mikko Alatalo Pirkanmaalta on huolissaan mahdollisesta taksien päivystysvelvollisuuden poistumisesta.

”Lähtömaksu maaseudulla on silloin varmasti paljon suurempi kuin nykyään. Miten paljon suurempi, sitä on mahdotonta sanoa. Lisäksi taksit alkavat herkästi keskittyä suuriin keskuksiin."

"Suunnitelma ei näytä hyvältä"

Loimaan Alastarolla toimiva taksiyrittäjä Raimo Huhtala ei ministerin suunnitelmista innostu.

”Ei se hyvältä näytä. Maaseudulla ihmiset tulevat kärsimään”, 40 vuotta yrittäjänä toiminut Huhtala sanoo.

Hän uskoo kilpailun vapauttamisen johtavan kerman kuorintaan, eli vilkkaina aikoina on tarjontaa, mutta hiljaisina aikoina taksia ei saisi mistään. Alastarolla on tällä hetkellä seitsemän taksilupaa.

”Yöaikaan ei yleensä ole liikennettä, mutta silti joku aina päivystää. Mitä sitten tapahtuu, kun päivystysvelvoite poistuu?”

Tähän asti Huhtalan kilpailuvalttina ovat olleet isot erikoisvarustellut autot, joilla voi kuljettaa esimerkiksi pyörätuolissa olevia asiakkaita.