Politiikka ja talous

Raisio paransi Benecolin avulla

Politiikka ja talous 15.02.2016

Raision viime vuoden liiketulos parani lähes 50 prosenttia edellisvuodesta.


Jaana Kankaanpää
Benecol-levite siivitti Raision tulosparannusta.

Raisio-konserni kohensi tammi–joulukuun liiketulostaan 48 prosenttia vuoteen 2014 verrattuna. Liiketulos ilman kertaeriä vuonna 2015 oli 51,7 miljoonaa euroa.

Konsernin liikevaihto oli viime vuonna 521,2 miljoonaa euroa. Vuotta aiemmin liikevaihtoa kertyi 493,9 miljoonaa euroa.

"Raision tulosparannuksen merkittävin tekijä oli vuoden 2014 marraskuussa ostettu Benecol-kuluttajatuoteliiketoiminta Isossa-Britanniassa, Irlannissa ja Belgiassa. Raisio kasvatti Benecol-tuotteiden suurimmalla markkina-alueella Isossa-Britanniassa markkinointipanostuksia suunnitelmansa mukaan, minkä myötä Benecol-tuotteiden myynti kääntyi orgaaniseen kasvuun. Kasvun ennakoidaan jatkuvan tänäkin vuonna", toimitusjohtaja Matti Rihko kommentoi tulosta.

Benecol kuuluu Benemilkin, välipalojen ja makeisten lisäksi Raision Brändit-yksikköön. Yksikkö paransi liiketulostaan lähes 20 miljoonalla eurolla vuoden takaiseen verrattuna.

Sen sijaan maatalouskauppa Raisioagrolla meni heikommin. Liiketulos ilman kertaeriä heikkeni 0,6 miljoonaa euroa vuoden takaisesta.

Heikentyneestä näkyvyydestä ja vaikeasta markkinatilanteesta huolimatta Raisio ennakoi liiketuloksensa paranevan tänä vuonna.

AIHEESEEN LIITTYVÄT ARTIKKELIT